SD: "Regeringen tandlös mot den muslimska fundamentalismen i Sverige"

I kvällens avsnitt av  SVT:s Uppdrag granskning avslöjades att en mycket stor andel av Sveriges moskéer står för en kvinnofientlig och bokstavstroende tolkning av Koranen, som står i direkt strid med svenska grundvärderingar. Sverigedemokraternas kulturpolitiske talesperson, Mattias Karlsson, menar att regeringen haft en alltför naiv syn på utbredningen av fundamentalistiska strömningarna inom islam i Sverige och kräver att det statliga stödet till de moskéer som förespråkade en kvinnofientlig hållning i programmet skall dras in.

– Vi har länge förgäves försökt att uppmärksamma  regeringen och de övriga riksdagspartierna på den stora utbredningen av fundamentalistiska strömningarna inom muslimska trossamfund och moskéer i Sverige, kommenterar Mattias Karlsson.

I partiets senaste förslag till höstbudget sade Sverigedemokraterna bland annat nej till regeringens föreslagna höjning av det statliga stödet till trossamfund med följande motivering:

"Då vi fortfarande är tveksamma till om alla verksamheter som bedrivs inom ramen för stödet till trossamfund verkligen lever upp till det lagstadgade kravet om att ”upprätthålla och stärka de grundläggande värderingar som samhället vilar på”, säger vi nej till regeringens förslag om en stor höjning av anslaget. Vi stöder dock förslaget om höjt anslag till nämnden för statligt stöd till trossamfund då vi hoppas att detta skall leda till bättre granskning av verksamheterna."

– Tyvärr valde regeringen att ignorera våra synpunkter och våra farhågor bemöttes endast med anklagelser om så kallad islamofobi. Istället höjde man blint stödet och ministern Stefan Attefall gick till och med på fredagsbön i en av de kvinnofientliga moskéerna. Regeringen har alltså bidragit till att stärka och legitimera islamismen i Sverige. Jag hoppas dock att regeringen är beredda att erkänna sitt misstag nu och jag förutsätter att de moskéer som visat sig företräda en kvinnofientlig hållning snarast möjligt får eventuella statsbidrag indragna samt att regeringen börjar ta arbetet med att bekämpa de islamistiska strömningarna på allvar, avslutar Mattias Karlsson.

För vidare information om kampanjen:

E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se

• extremism