SD:s höstbudget: Satsning på välfärd, arbete och utbildning

Sverigedemokraterna presenterade idag sin höstbudgetmotion. Som tidigare presenterats görs en besparing på 106 miljarder kronor, under hela budgetperioden, genom en minskad nyinvandring av asyl- och anhöriginvandrare med 90%. Utöver detta görs en besparing på 32 miljarder genom en minskning av biståndet till FN:s rekomenderade nivå om 0,7% av BNI.

Av dessa besparingar gör vi år 2012 satsningar om 5 mdr på höjt grundavdrag för pensionärer, drygt 5 mdr på breda välfärdssatsningar, 3,9 mdr för förbättring samt höjning av a-kassan, 2,4 mdr till försvarsmakten, 1,775 mdr till rättsväsendet, 2,2 mdr på att förbättra kvalitén inom de högre utbildningarna, 0,5 mdr till myndigheten för yrkeshögskolan samt 0,5 mdr till sysselsättningsskapande och kulturarvsbefrämjande åtgärder, 0,4 mdr till fler komvuxplatser samt 0,5 mdr i ökat studiestöd.

År 2013 avsätter vi 11 mdr för att helt eliminera skatteskillnaderna mellan tjänst och pension och låter därmed jobbskatteavdragets alla fyra steg omfatta även pensionärer.

Budgeten kan läsas här.