SD slår medlemsrekord - ökar med 48 procent

SD slår medlemsrekord - ökar med 48 procent

Antalet medlemmar i Sverigedemokraterna har ökat kraftigt. Sedan i somras har partiet fått närmare 2.500 nya medlemmar, men det är särskilt under november månad och i samband med den mediala uppmärksamheten kring partiet som ökningen skett. Bara under november månad var ökningen nästan 1.000. Jämfört med utgången av 2011 ökade partiet sitt medlemsantal med 48 % under 2012.

Partisekreterare Björn Söder kommenterar:

- Aldrig tidigare har vi haft så många medlemmar och tillströmningen tycks inte avta. Vid 2012 års utgång kan vi redan nu räkna av 7.890 medlemmar. Detta slår valåret 2010/11 då partiet, när medlemsåret löpte ut, tidigare hade sitt medlemsrekord på 6.265 medlemmar.

Sverigedemokraternas medlemsår löper ut den sista mars vilket betyder att medlemsantalet kommer att öka ytterligare. Se sedan för partiets medlemsutveckling i slutet av varje år sedan 2003. Observera att dessa siffror inte är från medlemsårets slut :

År Antal
2003 1126