SD: "Stora besparingar till följd av minskad invandring"

På en presskonferens presenterade idag Sverigedemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson, Erik Almqvist, partiets kalkyl över besparingar på asyl- och anhöriginvandringen under budgetperioden 2013-2016. Totalt beräknar partiet besparingen till 119 miljarder under budgetperioden varav 11,6 miljarder kan sparas redan under nästa år. Viktigt att tänka på att kalkylen är anpassad till den svenska budgetprocessen och enbart omfattar nyinvandringen och inte redan genomförd invandring. Erik Almqvist kommenterar:

- Denna beräkningen är den mest omfattande som har gjorts i Sverige över nyinvandringens kostnader. Vi har i år fått ännu bättre underlag från Riksdagens utredningstjänst vilket ytterligare har förbättrat föregående års beräkning. Nytt för i år är att vi fått ordentliga siffror såväl för nyinvandringens skatteintäkter som för nyanländas statliga välfärdskonsumtion. Fortfarande innebär avsaknad på adekvat statistik dock ett problem för oss och vi kommer att fortsätta att arbeta i riksdagen för att förmå regeringen att uppdra åt myndigheterna att föra statistik så att det blir möjligt att göra mer exakta beräkningar av invandrares kommunala välfärdskonsumtion.

- Totalt innebär denna besparing att partiet kan öka budgetutrymmet med 119 miljarder under budgetperioden. Det innebär att resurser frigörs för att bl a stärka pensionerna, satsa på välfärden och stärka Polis och rättsväsende.

Ladda ned presentationen som hölls på presskonferensen.

Läs artikeln om beräkningen från partiets hemsida

Martin Kinnunen
E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se