SD välkomnar Konstfacks agerande mot vandaliserande elev

Dagens Nyheter rapporterar idag om att konstfackseleven Yonas Millares, som en protest mot den traditionella västerländska konsten, gjort sig skyldig till vandalism genom att spreja ned en av skolans klassiska statyer med orange och blå färg. Millares anklagar nu skolan för att "tysta ned obekväma åsikter". Detta efter att man tagit beslut om att stoppa Millares från att delta vid skolans avslutningsutställning och upmmanat honom att anmäla sig själv till polisen.

Sverigedemokraternas kulturpolitiske talesperson, Mattias Karlsson, delar inte Millares kritik och välkomnar istället Konstfacks agerande:

- Konsfack finansieras av Sveriges skattebetalare och har därmed ett självklart ansvar att se till att verksamheten bedrivs i enlighet med vårt samhälles demokratiskt stiftade lagar.

- Det aktuella fallet är ju tyvärr inte det enda där elever från konstfack har använt sig av olagliga och moraliskt tveksamma metoder i sin konstutövning. Det är uppenbart att man har ett problem med internkulturen på skolan. Jag har tidigare tyckt att skolan varit lite för otydlig i sna markeringar mot problemen. Skolans resoluta agerande i det nu aktuella fallet är därför mycket glädjande, säger Mattias Karlsson.