Sten Andersson (Sd) kräver svar om mötesfriheten i Malmö

I en enkel fråga till demokratikommunalrådet, Anneli Philipsson (v), kräver sverigedemokraternas kommunalråd, Sten Andersson, svar på frågan om vilka åtgärder vänstermajoriteten tänker vidta för att skydda mötesfriheten i Malmö.

Den enkla frågan har följande lydelse:

Demokratins dödgrävare legaliseras i Malmö?

Den 4 oktober 2008 hade Sverigedemokraternas ungdomsförbund, SDU, fått polistillstånd för ett torgmöte i Malmö. Dessvärre kunde demokratins dödgrävare med odemokratiska metoder stoppa arrangemanget, ett handlingsätt som hyllats på vänsterpartiet i Malmös hemsida. Tydligen anser partiet att malmöborna inte är kapabla att själva avgöra bärigheten i sverigedemokraternas budskap utan att detta kan endast bemötas med odemokratiska metoder.

Yttrandefriheten är dock en av demokratins hörnpelare som ger politiska partier rätt att fritt och ostört få framföra sina budskap. Baserat på detta faktum anser undertecknad att lagstiftningen inte tillåter störningar som hindrar framförande av budskap vid politiska offentliga möten som fått erforderliga tillstånd.

- Vilka åtgärder är demokratikommunalrådet i Malmö, Anneli Philipsson, beredd vidtaga i syfte att stärka rätten för politiska partier att fritt kunna förmedla sitt budskap i Malmö?

/Sten Andersson (Sd)

• Lokal/regional påverkan