Stoppad SD-reklam blir fråga för Europaparlamentet

Den danske EU-parlamentarikern Morten Messerschmidt (DF) riktar i ett pressmeddelande hård kritik mot det svenska valsystemet och TV4:s beslut att stoppas SD:s valfilm. Messerschmidt meddelar att frågan nu kommer att bli föremål för en debatt i Europaparlamentet samt behandlas av den oberoende Venedig-kommissionen, vars syfte är att övervaka och stödja demokratisk utveckling i Europa och dess närområde.

Sverigedemokraternas partiordförande Jimmie Åkesson kommenterar:

- Jag vill tacka Morten Messerschmidt och Dansk folkeparti för att man fört upp frågan på den europeiska dagordningen. Det är uppenbart att yttrandefriheten lever farligt i vårt land och att den svenska demokratin lider av flera allvarliga brister, säger Jimmie Åkesson.

Pressmeddelandet från Dansk folkeparti kan läsas här:

Pressekretariatet

Tel: 08- 50 00 00 55