​Sverigedemokraterna avgjorde viktig budgetfråga i Stockholms läns landsting

Sverigedemokraterna lyckades med sin vågmästarroll göra avgörande skillnad i vårens budgetförhandlingar i Stockholms läns landsting. Det har sedan tidigare uppmärksammats att Sverigedemokraterna tillsammans med de rödgröna stoppade Alliansens föreslagna höjning av priset på månadskort i kollektivtrafiken. Utöver detta förmådde Sverigedemokraterna också Alliansen att dra tillbaka sitt ursprungliga förslag om att ta ut en avgift på 1000 kronor för den som behöver hyra en elrullstol av landstinget. Sverigedemokraternas gruppledare Dan Kareliusson kommenterar:

- Vi har förståelse för att landstinget behöver intäkter, men vi kan i det här läget inte stödja ytterligare pålagor för vanligt folk. Sverigedemokraterna väljer istället att frigöra resurser genom bland annat smartare kollektivtrafiksatsningar som dessutom blir bättre för resenärerna, samt rationalisering av den omfattande tolkverksamheten.

- Sverigedemokraternas budget präglas av rationalitet sett exempelvis till att vi förordar flexibla busslösningar framför dyra och stelbenta spårbundna projekt. Det är också tydligt att vi motsätter oss kostnadshöjningar för vanligt folk, framförallt innan vi verkställt betydande rationaliseringar och besparingar på det invandringsrelaterade området.

I Sverigedemokraternas budgetförslag ingick bland att en satsning på att göra vården mer tillgänglig för synskadade samt att förändra tolkverksamheten så att den sker via videolänk istället för att som idag bedrivas av personer på plats. Det senare skulle enligt landstingets ekonomer innebära en besparing om 67 miljoner kronor. Tyvärr fick de här förslagen inte stöd av de andra partierna i landstingsfullmäktige. Per Carlberg, ordförande för Sverigedemokraterna i Stockholms län kommenterar:

- Det är oerhört glädjande att se hur väl Sverigedemokraternas verksamhet i Stockholms läns landsting utvecklar sig. Redan första våren har vi kunnat presentera en genomarbetad budget i balans och med väl förankrade satsningar på sjukvård och kollektivtrafik. Vi har höga ambitioner för landstingsgruppen och det här är bara början.

Vid fler frågor eller för ytterligare information kontakta gruppledare Dan Kareliusson på telefonnummer 070 244 24 29.