Sverigedemokraterna byter partisymbol

Genom en medlemsomröstning där ca en tredjedel av partiets medlemmar deltagit, tog sverigedemokraterna igår, med överväldigande majoritet, beslut om att byta partisymbol. För att illustrera den inre förändring som partiet genomgått byter man ut den gamla facklan mot en blåsippa i svenska flaggans färger. Sverigedemokraternas partiordförande Jimmie Åkesson kommenterar symbolbytet på följande sätt: - Sverigedemokraterna befinner sig i en aldrig tidigare skådad fas av tillväxt och förnyelse. Vi har genomgått djupgående förändringar till det bättre och är inte samma parti som vi var för 10-15 år sedan. Det är logiskt att dessa förändringar också manifesteras i våra yttre symboler och därför är jag väldigt glad att stödet för den vackra blåsippan var så starkt bland våra medlemmar. Partistyrelsens motivering till att föreslå just en blåsippa som utmanare till den gamla partisymbolen var följande: "Blåsippan ute i backarna står, niger och säger att nu är det vår..." Texten till en av våra mest sjungna vårvisor, Blåsippor, skrevs av Anna Maria Roos 1894 och tonsattes året därpå av den svenska barnvisans främsta representant, Alice Tegnér. Blåsippan är ett lika säkert som uppskattad vårtecken och dess uppenbarelse bland torra löv i skiftet mellan mörker och ljus väcker varma känslor och livfull längtan efter sommaren. Blåsippan, med sin klarblå glans, har en alldeles speciell plats i den svenska folksjälen. Förr i tiden användes blåsippan som läkemedelsväxt, bland annat till att läka sår. Faktum är att blåsippan är en växt som kan bli mycket gammal. De blommor som lyser upp vårmarkerna åt oss kan mycket väl tillhöra samma planta som spred vårkänslor åt de människor som levde här på den tid då landet Sverige ännu var i sin linda. Dessa egenskaper – att väcka en hel nation ur vinterdvala, att läka det som sårats och att överleva århundrade efter århundrade – gör den i dag fridlysta blåsippan till en utomordentligt god representant för Sverigedemokraterna och det varma, Sverigevänliga budskapet. Den nya partisymbolen kan beskådas på partiets hemsida: www.sverigedemokraterna.se För vidare information: Jimmie Åkesson Partiordförande Tel: 0739- 09 24 93 E-post: jimmie.akesson@sverigedemokraterna.se Mattias Karlsson Pressekreterare Tel: 0737- 36 66 85 E-post: mattias.karlsson@sverigedemokraterna.se