Sverigedemokraterna går med ECR i Europaparlamentet

Vid en omröstning i Bryssel tidigare idag valdes Sverigedemokraterna in som nya medlemmar i partigruppen ECR. Gruppen startades av brittiska Tories. Den är idag den tredje största i parlamentet och innehåller flera europeiska regeringspartier.

Jimmie Åkesson kommenterar:

- Det här beskedet är givetvis väldigt glädjande. Framförallt innebär detta för oss en breddning och fördjupning av samarbetet med våra nordiska systerpartier och ett stärkt inflytande för oss i Europaparlamentet, men det innebär också att vi får nya värdefulla kontakter med flera europeiska regeringspartier samt att vi breddar våra kontaktytor mot den konservativa sfären i USA som ECR sedan länge har ett nära samarbete med.

- Det här säger också något om nivån på den svenska inrikespolitiken. Medan vi inleder samarbeten med alltfler regeringspartier runt om i Europa, sitter de övriga sju riksdagspartierna kvar i sandlådan och pekar finger istället för att ta ansvar för landet och medborgarnas bästa. Det är beklagligt.

--

Vid ytterligare frågor eller för mer information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på telefonnummer 010 10 19 800 eller per e-post på press@sd.se.