Sverigedemokraterna offer för internationell hackerattack

Sverigedemokraternas partisajt ligger för tillfället nere. Orsaken är att partiet sedan i torsdagskväll varit utsatt för en avancerad internationell hackerattack.

För ett par dagar sedan upptäckte IT-avdelningen att partiets webbserver var utsatt för en DDoS-attack, vilket resulterade i att webbsiten gjordes oåtkomlig för besökare. Dessa attacker kommer i huvudsak från den europeiska kontinenten och är ihållande.

Ted Ekeroth, sverigedemokraternas IT-chef, kommenterar:

- Attackerna påbörjades under torsdagskvällen då vi kunde observera många anrop från utlandet, i huvudsak från europeiska länder. Det är tydligt att trafiken inte är verklig trafik utan endast är ämnad att belasta webbservern för att vanlig trafik ej ska nå fram. Vi analyserar nu anropen till servern och jobbar på åtgärder för att snarast möjligt få tillbaka webbsidan i ett stabilt tillstånd.

- Att denna attack inträffar just nu, i valrörelsens slutskede, är knappast en slump. Vår bedömning är det är fråga om ett beställningsjobb från våra antidemokratiska motståndare i Sverige. Med tanke på de fysiska attacker och mötesstörningar vi fått utstå sedan förra valet och alla de hot som inkommit, är det knappast orimligt att anta att våra motståndare även vill tysta vår närvaro på Internet. Vi har dock fått in ett par tips och spår som vi kommer utreda och anmäla till polisen, säger Ted Ekeroth.

Pressekretariatet

Tel: 08-50 00 00 55