Sverigedemokraterna protesterar mot utestängningen från SVT:s partiledardebatt

Ikväll möts partiledarna för samtliga riksdagspartier i en första valdebatt i SVT:s Agenda. Trots att så många som 46 olika opinionsmätningar bara det senaste året placerat Sverigedemokraterna över riksdagsspärren och trots att partiet i vissa mätningar visat sig vara landets fjärde största parti med goda chanser att bli vågmästare mellan blocken, så väljer SVT att utestänga Sverigedemokraterna från debatten.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson kommenterar:

- SVT:s agerande är bedrövligt och demokratiskt tvivelaktigt. Resultaten från det senaste årets opinionsmätningar visar att det finns ett starkt intresse från väljarkåren av att få höra våra ståndpunkter och argument. SVT:s motivering för att utestänga oss är att vi ännu inte är representerade i riksdagen. Detta är dock ett mycket ihåligt argument med tanke på att man år 1991 lät  både Ny demokrati och Kristdemokraterna delta valdebatten trots att inget av partierna vid detta tillfälle hade passerat fyraprocentspärren till riksdagen.

Mattias Karlsson
Presschef