Sverigedemokraternas radioreklam stoppas

Under förra veckan meddelade TV4 att man stoppar Sverigedemokraternas TV-reklam. Idag fick partiet besked om att även den planerade rikstäckande radioreklamen på SBS Radio, Mix Megapol och Rockklassiker stoppas.

Sverigedemokraterna hade avtalat med SBS Radio om att sända rikstäckande reklam på kanalerna Mix Megapol och Rockklassiker.

Under gårdagen skickade partiet in sin färdiga reklamspot med nedanstående lydelse till bolaget:

Speakerröst, Jimmie Åkesson:

"Vi bor i ett fantastiskt land, ett rikt land, men det finns inget särskilt träd där det växer pengar till allt som är önskvärt och allt som är gott. Politik handlar om att prioritera. Om jag får bestämma prioriterar vi en återupprättad välfärd."

Kvinnlig speakerröst från den stoppade TV4-reklamen:

"Den 19:e september kan du välja invandringsbroms före pensionsbroms. Rösta på Sverigedemokraterna! "

Idag Meddelade SBS Radio att reklaminslaget stoppas med motiveringen att formuleringen "invandringsbroms eller pensionsbroms" anses vara "för spetsig".

Sverigedemokraternas partiordförande Jimmie Åkesson kommenterar:

- Det här är oerhört allvarligt. Våra två främsta reklamsatsningar inför valet har nu blivit stoppade. Att företrädare för massmedia på det här sättet tar på sig rollen som censorer och filtrerar det budskap som väljarna skall få ta del av inför valet är inget mindre än ett hot mot demokratin, Det är skrämmande och obegripligt att man i en svensk valrörelse inte skall få säga att landets resurser är begränsade, att vi därför måste prioritera och att vi vill prioritera drägliga levnadsvillkor för landets äldre framför ett fortsatt upprätthållande av Europas mest extrema massinvandringspolitik, säger Jimmie Åkesson.

Pressekretariatet

Tel: 08- 50 00 00 55