Ungdomspolitiker utsatta för stenkastning och knivöverfall i samband med skolbesök

När företrädare för Sverigedemokratisk ungdom , SDU, under gårdagen besökte Mediagymnasiet i Malmö för att hålla bokbord utsattes de för upprepade hot, ägg- och stenkastning. Trots upprepade påstötningar valde skolledningen och lärarna att inte vidta några åtgärder för att stävja situationen. Enligt elever på skolan valde man istället att ägna undervisningstid åt att propagera mot Sverigedemokraterna.

Senare under dagen överfölls en av ungdomspolitikerna på öppen gata av en knivbeväpnad vänsterextremist som skrek "Jävla rasist, du ska ge fan i vår skola!". Attentatsmannen måttade ett knivhugg mot SDU-företrädaren, som dock lyckades fly undan attacken utan allvarligare skador.

Gårdagens händelse är den senaste i en lång rad av attacker mot sverigedemokratiska ungdomspolitiker de senaste åren.

I ett parallellfall till gårdagens händelse attackerades ungdomsförbundets ordföranden Erik Almqvist, för drygt ett år sedan, av en annan knivbeväpnad vänsterextremist. Trots att att Almqvist kunde identifiera förövaren har polisen ännu inte gjort något gripande och utredningen har varit vilande i över ett halvår.

I ett annat parallellfall överfölls och mordhotades flera lokala SDU-företrädare i samband med ett bokbord på Bolandsgymnasiet i Uppsala för bara en vecka sedan.

Emma Westergren, ordförande för SDU Malmö kommenterar:

-  Det är fullkomligt sanslöst att händelser som gårdagens tillåts att fortgå år efter år utan att någon reagerar. Om Sverige skall förtjäna att även fortsättningsvis kallas för en demokrati, så måste detta ständiga våld mot oliktänkande stoppas.

SDU Malmö kräver:

- att regeringen omedelbart terroriststämplar de organisationer som ligger bakom merparten av attackerna mot SDU och andra oliktänkande, att straffen för politiskt motiverad brottslighet skärps och att kampen mot vänsterextremismen placeras betydligt högre upp på den politiska daordningen än idag.

- att internationella valobservatörer kallas in för att bevaka fortsättningen på den svenska valrörelsen.

- att det rödgröna vänsterstyret i Malmö och deras ungdomsförbund omedelbart upphör med allt samarbete liksom allt moraliskt och ekonomiskt stöd till vänsterextrema organisationer som till exempel syndikalistiska ungdomsförbundet.

- att polisen ger ökad prioritet åt bekämpandet och uppklarandet av brott med vänsterextrema förtecken.

- att medierna börjar granska och bevaka de vänsterextrema grupperna på samma sätt och med samma allvar som man idag bevakar nazistiska organisationer och andra våldsgrupperingar.

- att medlemmar ur lärarkåren upphör med att utnyttja sin maktposition till att bedriva ensidig politisk propaganda inför eleverna, att undervisningen krings centrala demokratiska värden såsom åsiktsfrihet förbättras i skolorna och att skolledningarna vidtar åtgärder för att upprätthålla lugn och säkerhet i samband med besök från politiska organisationer.

Den SDU-företrädare som igår utsattes för knivöverfallet är mycket skakad av händelsen och önskar i nuläget inte uttala sig för massmedia.

Emma Westergren

Ordförande SDU Malmö