Usla polissiffror bekräftat budskapet bakom SD:s kampanj "Inga fler papperspoliser!"

Idag presenterar TT interna uppgifter från Rikspolisstyrelsen som visar att polisens uppklarningsprocent inte på åtta år har varit så låg som den är idag. Under samma tidsperiod har regeringen kraftigt ökat anslagen till rättsväsendet och 3000 nya poliser har anställts. Sverigedemokraterna bedriver sedan i våras kampanjen "Inga fler papperspoliser!" som syftar till att sätta fokus på just dessa problem; att polisresurserna idag används ineffektivt och att poliserna i allt för stor utsträckning tvingas ägna energi på ren byråkrati.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson kommenterar:

– Fredrik Reinfeldt och andra företrädare för regeringen talar gärna om hur många nya poliser vi fått. Desto mindre talar man om vad Polisen faktiskt uträttar. Poliserna har i allt för stor utsträckning hamnat bakom skrivborden för att arbeta med administration. Antalet civilanställda har heller inte ökat i samma utsträckning som antalet poliser har ökat. När jag har rest runt i landet i samband med partiets kampanj ”Inga fler papperspoliser!” har också bilden av allt för mycket pappersarbete bekräftats i de samtal jag haft med enskilda poliser. Sverige behöver fler riktiga poliser och inga fler papperspoliser*.

– I vår budgetmotion i våras aviserade vi en satsning på 500 miljoner för att frigöra poliserna från delar av den byråkratiska bördan. Pengarna ska kunna användas såväl till att anställa civil personal som till att investera i ny teknik som syftar till att effektisera verksamheten. Vi har också föreslagit att polisens arbetsuppgifter skall renodlas. Det är inte rimligt att svensk polis ska ägna arbetstid åt att stämpla pass, administrera hittegodsavdelningar och kontrollera farliga istappar när man inte har tid att bekämpa brott.

Läs mer om partiets kampanj ”Inga fler papperspoliser!”

*Med papperspoliser avses en polis som ägnar arbetstiden åt pappersarbete som skulle kunna lösas på annat sätt eller av annat part.

Martin Kinnunen
E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se