Antalet begravningar utan känd ceremoni minskade under 2021

För första gången har antalet Begravningar utan känd ceremoni, så kallade ”direktare”, minskat efter att under en lång tid av år ökat i omfattning. Nu ser vi dock en minskning under 2021.

- Jag tror vi har blivit bättre på att bland annat prata med de anhöriga vid dessa tillfällen om ett enkelt avsked istället för en begravningsceremoni. Men också att erbjuda alternativ till en traditionell begravning med kista. Ett sådant alternativ är akt med urna som har haft en stadig ökningstakt framförallt de senaste tre åren, säger Ulf Lernéus vid Sveriges Auktoriserade Begravningsbyråer.

Det har varit mycket i media om begravningar utan ceremoni och det känns som att budskapet att tänka till en gång extra har landat – det går inte göra om en begravning.

Samtidigt ska vi komma ihåg att många har goda skäl att välja en en s.k ”direktare” och vi får inte skapa dåliga samveten hos dessa familjer. Även om man har valt en begravning utan officiell ceremoni kan de närmaste mycket väl samlas hemma eller på något café för en enkel minnesstund – det är att man gör det som räknas i dessa sammanhang inte hur.

Variationerna i landet är relativt små kring ”direktare” med undantag Småland som har bara hälften så många som begravs utan känd ceremoni jämfört med övriga landet.

- verka för att yrkeskåren är kunnig och ansvarskännande