Magasinet Memento #1 2021

Mona Sahlin har förlorat många nära

Vid många tillfällen i livet har Mona Sahlin kommit i kontakt med döden, ibland på ovanligt dramatiska sätt. Samma dag som hennes politiska förebild Olof Palme mördades fick hon veta att hon var gravid med sonen Johan. Året därpå var Johan avliden.

Tiden läker inga sår, konstaterar Mona Sahlin, men man lär sig leva med dem

– Första året efter Johans död var vidrigt. Om inte jag hade haft två barn i livet, så vet i sjutton om jag hade tagit mig igenom den tiden.
Hon fick ett sorgestråk över sig som hon inte hade upplevt tidigare, började dras till det vemodiga.

– Det var som att gå runt med ett blåmärke inombords. Och till slut så vill man trycka på det, man vill att det ska göra ont.

När väntesorg blir vardag

Hur kan man leva och planera för ett liv i vardagen med ett barn som kan dö om en månad, ett år eller tre? Ha hopp och samtidigt vara förberedd för det värsta.

Mona Pihl arbetar på Nka, Nationellt kompetenscentrum anhöriga, men är också sjuksköterska inom barnhabilitering. Där träffar hon barn med flerfunktionsnedsättning och deras föräldrar. De kan berätta att ofta när de kommer in akut på sjukhus med sitt barn som har 40 graders feber och inte kan andas möts de indirekt av att personalen förmedlar att ”det här är väl inget liv värt att leva”.

– Kan man ha livskvalitet trots att man inte kan uttrycka sig med språk eller göra en viljerörelse? Det är det allting handlar om. Hur kan vi göra det så bra som möjligt för de här barnen med behandling, utbildning och hjälpmedel. Vad behöver de anhöriga ?

Husdjuren straxt utanför kyrkogårdsmuren

Vi har ett allt närmare förhållande till våra sällskapsdjur. Under pandemin har fler skaffat hund och katt. Men djuren lever kortare liv än vi och en dag måste vi ta farväl.

I Harplinge – Steninge pastorat utanför Halmstad märkte man att det fanns en önskan om en begravningsplats för husdjur. I höstas avsattes ett område ungefär 70 meter utanför kyrkogården.

– Det fanns en diskussion om att man förhöjer djurens status till människonivå. Men vi är noga med att man inte börjar blanda ihop det, vi har inte djur inne på kyrkogården. Vi har muren emellan, säger kyrkogårdsarbetare Simon Pirfält.

För att få tidningen och för frågor kontakta redaktör anna.fredriksson@memento.se

• begravning
  • magasinet memento

- verka för att yrkeskåren är kunnig och ansvarskännande