Magasinet Memento #4 2020

Skådespelaren Krister Henriksson: ”Döden vågar inte ta mig inför publik”
Anledningen till att Krister Henriksson blev skådespelare kan ha ”med en omedveten dödsskräck” att göra. Som ung var han rädd för både döden och mörkret. Men när han står på scen känner han att döden inte kommer åt honom.

– Han känner inte igen mig eftersom jag spelar en roll. Och framför allt vågar han inte ta mig när det sitter så mycket publik i salongen. Jag tror döden är ganska skygg, säger Krister Henriksson till Memento.

Dödshjälpsdebatten intresserar honom. Den etiska fråga han tycker är svårast hänger ihop med att det är lätt som gammal att känna sig överflödig, att man tar upp plats.

– Och som äldrevården ser ut är det ju väldigt lätt att tänka att de äldre känner att de är till last. Så om man skulle erbjuda dödshjälp till äldre tror jag det är många som skulle säga ja tack, utan att egentligen vilja dö. Jag skulle överväga det på allvar själv, tror jag, om jag hamnade i den situationen.

Akt med urna allt vanligare
Pandemin har påverkat och kommer att fortsätta påverka oss. Att kunna direktsända begravningsceremonin har hjälpt många, och används nu cirka 400 gånger i månaden. Att genomföra begravningsakten med urna istället för kista har också blivit ett allt vanligare alternativ. Åtta procent fler än tidigare har valt det alternativet, en fördubbling jämfört med förra året.

Lars Björklund, nyligen pensionerad präst vid Sigtunastiftelsen menar att det som är svårt för oss med pandemin är osäkerheten om när det ska bli bra. Att skjuta upp en begravning eller minnesstund går, men vi mår bra av att bestämma ett datum, en dag när det ska ske.

– Finns det en stark relation till den som är död så behöver vi ett avsked. Det viktiga är att avskedet blir, inte när det blir, säger Lars Björklund.

Vapen - inte vilket arvegods som helst
När en person som ägt vapen avlider är det viktigt att som efterlevande hantera dessa korrekt. För vapen lyder under strikta lagar och regler. Dödsbon brukar prioritera att avsluta bankkonton, hyreskontrakt och försäkringar. Sedan går tiden och efter elva månader kommer plötsligt ett brev från polisen att det är dags att besluta om vapnen. Då blir det väldigt bråttom. Memento har rett ut hur man gör för att göra rätt.

Du kan också läsa om varför Mikael Levander fotograferat 10 000 gravstenar i Ulricehamn, om musikens betydelse för att göra ett avsked personligt och hjälpa oss genom sorgeprocessen och om glasgravkulor som bara finns i Eda i Värmland. Allt detta och mycket mer hittar du i nya numret av Memento.

För att få tidningen och för frågor kontakta redaktör anna.fredriksson@memento.se

För smakprov: https://www.begravningar.se/memento