Memento - Magasinet om livet och döden #2 2018

Upplands-Väsby avskaffar bårhusavgift”Folk upplever bårhusavgiften som stötande, därför tar vi bort den”. Det säger Ann-Christin Martens, S, kommunalråd i Upplands-Väsby. 6 333 kronor, så mycket fick dödsboet tidigare betala för en plats på bårhus och transporten dit. Dyrast i Stockholms län. Men nu ska avgiften bort. Ulf Lernéus, förbundsdirektör för Sveriges auktoriserade begravningsbyråer välkomnar beslutet. – En bårhusavgift belastar ett enskilt dödsbo väldigt hårt, säger han.

Läs texten här: http://www.begravningar.se/memento

Marianne Mörck: ”Varför ska jag vara rädd för döden? ”Hon är något av en expert på döden. Och få personer har en så osentimental inställning till åldrandet som tv-serieaktuella skådespelerskan och operasångerskan Marianne Mörck.

– Jag kanske lever till jag är 78. Kanske. Men då har jag ju bara nio julaftnar kvar! Tiden krymper. Men jag är inte rädd för döden. Alla generationer har ju gått igenom det här.

Läs texten här: www.begravningar.se/memento

Bach – den bäste terapeutenMed musikens hjälp kan vi få känslor av sorg och saknad bekräftade och känna oss mindre ensamma. Musikvalet kan göra en begravning personlig och också ingjuta hopp. Musikpsykologen och professorn Alf Gabrielsson har samlat människors starka musikupplevelser. – Jag vill inte dränka mig själv eller de andra begravningsgästerna i sorg, säger han inför att han ska ordna sin frus begravning.

Läs mer på: www.begravningar.se/memento

Vill du läsa hela tidningen? Mejla: anna.fredriksson@memento.se 070-79 29 627 Eller beställ den på www.begravningar.se/memento

• magasinet memento

Sveriges Begravningsbyråers Förbund (SBF) bildades 1922 och är en medlemsorganisation för ca 400 privatägda begravningsbyråer i landet.

Förbundet är politiskt och religiöst neutralt.