Minnesrummen gör det smidigare att hedra de avlidna

Idag har över hälften av alla begravningar ett minnesrum kopplat till sig. Minnesrummet når man antingen från begravningsbyråns hemsida eller på familjesidan.se som samlar majoriteten av landets dödsannonser och minnesrum.

- Ett minnesrum tjänar egentligen två syften och vi brukar prata om ”inför” och ”efter” begravningen, säger Ulf Lernéus direktör för Sveriges Auktoriserade Begravningsbyråer.

Inför en begravning så behöver gästerna en del praktisk information om var, när och hur. Det hittar man i minnesrummet med t ex vägbeskrivning till kyrkan och funktioner för att anmäla sig till en minnesstund eller skänka en minnesgåva.

Efter begravningen så fortsätter minnesrummet att vara just ett minnesrum. Funktioner som gäller inför begravningen släcks ner och andra minnesfunktioner tänds upp. Att tända ett digitalt ljus eller skriva ett minnesord på den avlidnes födelsedag eller alla helgons dag är orsaker som får vänner att besöka ett minnesrum flera gånger per år.

Digitala gåvor
Det skänks minnesgåvor i samband med begravningar för över 100 miljoner årligen. Det gör begravningsbyråerna till en stor leverantör till aktörer som t.ex. Cancerfonden.

Vi har tillsammans med branschens aktörer digitaliserat flödet med minnesgåvor och det är idag väldigt enkelt att skänka en pengagåva direkt från ett minnesrum.

-Det vanligaste är att man skänker en gåva till just begravningen. Men via minnesrummen möjliggör vi också att skänka en gåva även flera år efter begravningen, det är ett fint sätt att hedra en avliden och samtidigt ge en gåva till forskning eller välgörenhet. De anhöriga får oftast ett så kallat gåvobevis så gåvan inte passerar utan de anhörigas vetskap, säger Ulf Lernéus.

I allmänhetens tjänst
Det ligger i vårt uppdrag att göra det så enkelt som möjligt att delta och hedra den avlidne. Därför blir digitala servicefunktioner kring en begravning så viktiga, menar Ulf Lernéus.

-Det ska vara enkelt att i sin mobiltelefon beställa en blomma, anmäla sitt deltagande och skänka en minnesgåva.

Det är så vi ser på vårt arbete med minnesrummen – de ska vara till allmänhetens tjänst och göra det smidigare för de som vill att hedra en avliden vän.