Pressmeddelande -

Sveriges Bussresearrangörer föreslår EU-kommissionen att etablera en rådgivande expertgrupp

Sveriges Bussresearrangörer (SB) föreslår i ett brev till EU-kommissionen att en rådgivande expertgrupp inom europeisk bussturism inrättas. Detta för att komma med konkreta förslag som kan minska de byråkratiska hindren för branschen. Byråkratin i Europa snarare ökar än tvärtom. Den börjar redan i Danmark med obegripliga särregler

– Allt vi behöver är färre regler. Vi ser hellre ett växande Europa med mindre arbetslöshet. En rådgivande expertgrupp skulle definitivt kunna bidra till att vända utvecklingen i en positiv riktning, säger Toni Schönfelder, ordförande i SB.

Den enskilt viktigaste ingrediensen för att minska arbetslösheten är att ta bort alla hinder som nu bromsar nya arbetstillfällen. Den inre marknaden måste bli mer effektiv i praktiken och tillåta ett verkligt flöde av de fyra friheterna.

Turistsektorn är en av de största arbetsgivarna på den europeiska marknaden. Men trots detta återspeglas detta inte i olika åtgärder runt om i Europa. En sådan sektor inom turistnäringen är bussturism i Europa.

Bussresearrangörerna i Europa har idag 66 000 bolag med 248 897 miljövänliga turistbussar, de sysselsätter idag över 1 100 000 personer och den totala omsättningen är 270 miljarder kr. Dessa siffror kunde vara betydligt större om den inre marknaden fungerade bättre. Det bör här noteras att turistbussar inte är bussar eller lastbilar.

En Volkswagenbuss fylld med människor kan resa runt i Europa utan några störningar vid gränserna, utan några skattepålagor eller byråkratiska hinder. Men flyttas passagerarna över till en turistbuss inträder omedelbart en massa restriktioner. Turistbussen måste identifiera sig, registrera, fylla i olika blanketter på olika främmande språk, betala olika moms och vägavgifter per land, uppfylla en mängd olika miljöbestämmelser samt annan administration. Dessutom kan polisen stoppa turistbussen, göra olika fantasifulla kontroller och slutligen också utfärda böter.

– Detta kan ändras. Genom att minska och samordna bestämmelserna inom EU skulle sysselsättningen inom branschen öka med 300-400.000, inom turistsektorn med 2 miljoner vid teatrar, nöjesparker, hotell, restauranger, färjor, shopping osv., menar Schönfelder.

Ett omedelbar konkret exempel på en positiv effekt är anställning av turistbusschaufförer. Idag finns en brist på 50 000 förare runt om i Europa.