72 kommuner blev nominerade till....

Sveriges föreningsvänligaste kommun - 2010

I höstas presenterade ordförande i en medlemsförening sin idé om en utmärkelse av den föreningsvänligaste kommunen. Idé mottogs med spänning och entusiasm. Styrelsen utsåg Gunnar Nilsson som ansvarig för utmärkelsen, som skapade statuter och knöt duktiga medarbetare till sig.

Informationsbrev skickades ut den 7 april till Sveriges kommuner officiella e-post adress. Kommuner och föreningar gavs möjlighet att nominera kommuner. Det var trögt i början men sen strömmade förslag in. Den 31 maj var sista nomineringsdag.

72 kommuner blev nominerade detta första år. Flera nomineringsförslag var riktigt heta. En handfull kommuner utmärkte sig extra stort detta första år. Ett omfattande ideellt arbete utfördes av många av oss. Den 15 juni meddelade vi den vinnande kommunen – att de hade vunnit!

Det finns många kommuner som gör enastående insatser för det lokala föreningslivet. Glädjande är att flera nominerat sin favorit kommun. Från insända förslag så har avgörande varit följande ledord:
Självständighet
Respekt
Delaktighet i strategier
Goda villkor att verka

Seminarium och prisceremoni sker den 7 juli, mitt under Almedalsveckan på Borggården i Visby fängelse. Förmodligen det enda arrangemang som sker på Borggården denna vecka. Arrangörerna kommer med lånat flygplan från Landskrona flygsportklubb till Visby. Arrangemanget börjar 12.30 och avslutas kl 14.00 med prisceremoni. Priset ett unikt konstglas från erfarne glasblåsaren Håkan Blom, Uppsala och vinnarsymbolen har framställts av grafikern Marie Sterte, Växjö.

Vi sänder ett tack till alla som nominerat. Det finns många lokala entusiaster och vinnare i Sverige!

• Frivilligarbete

• kommuner