80 kommuner som höjer kontantstödet

Sveriges Föreningar har genomfört en undersökning bland Sveriges kommuner. Vi har samlat in uppgifter kring kontantstöd till det lokala ideella föreningslivet. Undersökning genomfördes på rekordtid i semestertider. Vi tackar alla kommuner som på kort varsel lämnat in uppgifter. Totalt har 182 kommuner svarat (63%). Av dessa höjer 80 kommuner kontantstödet från år 2010 till 2011.

Nedan presenterar vi kommuner som höjer kontantstödet till föreningslivet med över 10% från år 2010 till 2011.

Kommun och % ökning
Örkelljunga 10,48
Ekerö 10,16
Trosa 10,02

De svarande kommuner har budgeterat 1.340.264.000 kronor (år 2010) till ideella föreningar och kontantstödet ökar till 1.378.442.000 kronor (år 2011). Vilket visar på föreningslivets betydelse på lokala planet.

Vi har tidigare presenterat "tio i topp" lista gällande kontantstöd i förhållande till antal invånare. Sveriges Föreningar kommer årligen genomföra undersökning om kommunernas stöd till lokala föreningslivet. Nästa år kommer vi ta med projektstöd och indirektstöd.

• Frivilligarbete

• kommuner
  • föreningsbidrag
  • lokalt föreningsliv
  • civila samhället
  • gnesta kommun
  • avesta
  • sundbyberg
  • undersökning

Vi arbetar för att skapa, stödja och utveckla paraplyorganisationer för det lokala föreningslivet. Vår vision är en fungerande paraplyorganiation i varje kommun!