Hanaw Rashid, digital strateg, ny medlem i Sveriges Kommunikatörers styrelse.

Årets jury: Q&A med Hanaw Rashid

Vilka perspektiv kommer du bidra med när du bedömer årets bästa kommunikationsinsatser?
– Jag kommer i vanlig ordning lägga extra fokus på hur de nominerade arbetat med att nå ut digitalt och då främst i sociala medier. Det är skillnad på att bara finnas där och att faktiskt lyckas nå målgruppen med den kommunikation man vill nå ut med. Det kräver en förståelse och respekt för hur man kommunicerar i dessa kanaler, görs det rätt kan effekten bli otrolig.

Vad förväntar du dig för slags nomineringar i år?
– Min känsla säger mig att nomineringarna kommer innehålla mycket av både hjärta och hjärna. 2020 krävde både emotionell kommunikation men även tydlig information skapat på ett kreativt sätt, för att nå ut under tid där majoriteten av människor var oroliga, ensamma och spenderade mycket tid framför skärmen.

Vad var kommunikationens största utmaning under 2020?
– Många företag behövde ställa om till att bli helt digitala, det har varit en utmaning för många. Det har också krävt en hel del omvärldsbevakning för att ta reda på hur våra beteendemönster ändrade sig under denna tid och sättet vi konsumerat kommunikation på. Värderingsdriven kommunikation har aldrig varit så viktigt.

Vi har flera nya kategorier i år. Är det någon av dem du tycker är extra intressant?
– Jag välkomnar alla nya kategorier och jag tycker de behövdes mer än nånsin med tanke på tiderna vi lever i. Men jag vurmar, inte helt oväntat, för ”Bästa digitala kommunikation” och ”Bästa innovativa kommunikation”. Jag är superpeppad!