Nilla Peterson, Communication Executives Program

Stort intresse för nya satsningen Communications Executives Program!

Sveriges Kommunikatörer har tillsammans med KTH Executive School lanserat Communication Executives Program - technology, business and leadership. Nu har programmet startat och är efter ett stort intresse fullsatt. Programmet är en unik kombination av teknikutveckling, affärsutveckling, ledarskap och kommunikation och ska bidra med nya insikter och perspektiv till målgruppen inom ledande befattningar och framtidens ledare.

Enligt Nilla Peterson, utvecklingschef på Sveriges Kommunikatörer, ligger programmet helt rätt i tiden. Behov och efterfrågan, aktuellt och relevant innehåll och en tidsaspekt som är rimlig gör programmet intressant för många.

Communications Executives Program är inte något nytt – redan år 1998 drog första kurstillfället igång, där det ursprungliga syftet var att få in kommunikationschefer i företags ledningsgrupper.

– Det målet har vi uppnått idag. Sedan dess har programmet ändrats och modifierats, men överlag hållit en ganska enhetlig inriktning inom ledarskap och management. När vi tittar på dagens kompetensbehov ser vi att kommunikatörer behöver mer kompetens kring flera utvecklingsområden. Det handlar om den allt snabbare teknologiska utvecklingen som påverkar alla organisationer på olika sätt, ett behov att skapa innovationsförmåga och leda i förändring, att utveckla sitt värdeerbjudande i nya affärsmodeller och att skapa förtroende i hållbarhetsfrågor.

Tillsammans med KTH Executives School har Sveriges Kommunikatörer skapat ett program som är aktuellt och relevant.

– Vi arbetade fram programmet under 2021 tillsammans med experter och ledare inom kommunikation och KTH Executive School. Det nya programmet har såväl framåtblick som stor flexibilitet. Vi är säkra på att den kunskap som man får kommer att bidra till en djupare förståelse för de förutsättningar och möjligheter som finns i att utveckla den egna affären och verksamheten.

Idag brottas nästan alla kommunikationsavdelningar med frågor inom teknologisk utveckling, digitalisering, verksamhetsutveckling och hållbarhet. Det är viktigt för många att lyfta blicken och göra sig redo för det som väntar. Att vässa sin kompetens blir en drivkraft och en konkurrensfördel. De flesta deltagarna på programmet är kommunikationschefer, förändringsledare eller har en strategisk roll inom kommunikation. Nilla menar dock att många andra roller skulle ha nytta av programmet.

Eftersom programmet är modulbaserat är det fortfarande möjligt att delta under enstaka moduler som intresserar dig och din verksamhet redan under programmet nu i höst.

Sveriges Kommunikatörer är medlemsorganisationen med uppdrag är att stärka kommunikationens nyckelroll i företag och samhälle tillsammans med alla som arbetar professionellt med kommunikation.