Sveriges Kommunikatörer byter grafisk profil – utveckling i rörelse

Sveriges Kommunikatörer byter grafisk profil – utveckling i rörelse

I dag lanserar Sveriges Kommunikatörer sin nya grafiska profil. Det är startskottet för en ny femårig strategiperiod, där medlemsorganisationen planerar att växa och bli en ännu större mötesplats för kommunikationsexperter och blivande kommunikationsproffs.

Kommunikationsbranschen är i ständig rörelse, precis som allt i vår omvärld. Det har fått spegla den nya grafiska profilen, där Sveriges Kommunikatörer får ny logga, nya färger och nya typsnitt. Den nya designen är ett samarbete med designbyrån Destrito och ska appliceras på alla plattformar, med start i dag.

– Sveriges Kommunikatörer vill vara en given mötesplats för alla som arbetar med kommunikation. Vi vill växa, få fler medlemmar och tillsammans skapa guldbiljetten till kommunikationens frontlinjer. Det känns mycket kul att få presentera vår nya grafiska profil som en del i det arbetet, säger Caroline Thunved, VD och generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer.

Tillsammans med Sveriges Kommunikatörer har Destrito arbetat fram ett designkoncept där form och funktion integreras. Ständig utveckling och att ligga i framkant genomsyrar den grafiska profilen. Den nya designplattformen fokuserar på rörelse som illustrerar Sveriges Kommunikatörer som en medlemsorganisation som har energi, är effektiva och unika. Med ett lättsamt och spontant uttryck skapas levande ytor där det alltid händer något nytt och intressant. Formen får vara kärnan i den visuella identiteten, en viktig del som hjälper till att definiera Sveriges Kommunikatörers expertis inom möten och kunskap.

– Vår visuella idé bygger på ett lättsamt, levande och inspirerande uttryck, säger Cornelia Danielsson, Designer på Destrito.

Logotypen baseras på fundamentala former som i sig kan bygga nya intressanta ytor för kommunikation och hög igenkänning. Det typografiska uttrycket går hand i hand med resten av identiteten och har ett luftigt intryck. Färgerna är levande, färgglada och inspirerande samtidigt som de ger en grundad och organisk känsla.

– Det mest givande med projektet har varit att se designens djärva uttryck med färger och former komma till sin fulla rätt i alla touchpoints, säger Magnus Rune, Design Director på Destrito.

Sveriges Kommunikatörer lanserar sin nya grafiska profil i dag med nya färger, ny logotyp och nytt typsnitt. Nu inleds skiftet genom att byta grafiska formspråket i sociala kanaler och i nyhetsbrev, och så småningom kommer även hemsidan anpassas till den nya profilen.

Sveriges Kommunikatörer är medlemsorganisationen med uppdrag är att stärka kommunikationens nyckelroll i företag och samhälle tillsammans med alla som arbetar professionellt med kommunikation.