Så ska vandrarhemmen locka gäster som reser ensam med barn

I samband med TUR-mässan 2014, mötesplatsen för rese-, turist- och mötesindustrin, presenterar SVIF, Sveriges Vandrarhem i Förening, sin satsning på vuxna som reser ensam med ett eller flera barn. Att resa ensam vuxen har blivit allt vanligare och nu vill föreningen erbjuda olika förmåner som gynnar den växande målgruppen. Men det är inte enbart ekonomiska fördelar som ska locka familjer att besöka medlemmarnas vandrarhem runt om i Sverige. Till skillnad från hotell har de flesta vandrarhem satsat på gemensamma ytor både inom- och utomhus, såsom självhushållskök. Detta ger barn och vuxna goda förutsättningar att umgås med andra gäster.

– Förmånerna kommer att bygga på rabatter av olika slag och syftet är att gynna de som reser ensamma med barn, berättar Sara Grytting, informatör på SVIF. Vårt mål är att fler familjer ska upptäcka att ett vandrarhem kan vara så mycket mer än bara en sovplats för natten. Här erbjuds naturliga mötesplatser där semestergästerna kan umgås med andra familjer och likasinnade, vilket kan kännas både tryggt och trevligt. Flera av våra medlemmar erbjuder till exempel gemensamma grill- och uteplatser och det kan ge vistelsen ett ordentligt mervärde.

Som en del i satsningen kommer föreningens gemensamma hemsida att uppdateras. På så sätt blir det enkelt att hitta och boka de vandrarhem som är extra förmånliga för vuxna som reser ensam med barn.

Reser du solo med barn i sommar? Här är 5 argument till varför du ska välja vandrarhem:1. Vandrarhemmet är ett prisvärt boende. Allt fler erbjuder dessutom rabatter till små familjer.
2. Det är roligare att laga mat ihop med andra och många vandrarhem har ett gemensamt kök.
3. På vandrarhem erbjuds flera naturliga mötesplatser än på hotell, som t.ex. biblioteket, tv-rum och uteplatser med grillmöjligheter.
4. Livet på vandrarhem är flexibelt och avslappnat. På flera ställen kan du till och med ta med husdjur.
5. Vandrarhem drivs ofta av eldsjälar. Känslan är familjär och det är lätt att känna sig som hemma!

Besök gärna vår monter under TUR-mässan 2014. Monternummer: C04:21

• Turism

Om SVIFSVIF, Sveriges Vandrarhem i Förening, bildades 1991 och är en förening för fristående svenska vandrarhem. Som gäst är alla lika välkomna, utan medlemskrav. Varje vandrarhem drivs enligt egna principer och samarbetet sker kring marknadsföring och branschrelaterade frågor.

SVIF har ett 150-tal anslutna anläggningar från Ystad i söder till Kiruna i norr och du hittar vandrarhem på orter där du minst anar!

Mer info på: www.svif.se eller på www.facebook.com/svenskavandrarhem