Vinn en ”drömresa” till Nordkorea!

På måndag går startskottet för Sveriges Annonsörers kampanj med syfte att öka förståelsen för reklamens positiva roll. Med kampanjen vill Sveriges Annonsörer visa att utan reklam skulle mycket av det vi idag tar för givet försvinna, till exempel ett brett utbud av medier.

I kampanjen används Nordkorea som ett exempel på ett samhälle utan reklam och i kampanjen ingår en tävling där man kan vinna en resa för två till Pyonyang, huvudstad i Nordkorea. Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer kommenterar:

─ Vi ser reklam som en del av yttrandefriheten och som en viktig kommunikationskanal mellan företag och konsumenter som inte bör begränsas ytterligare. I det sammanhanget, liksom i många andra hänseenden, är Nordkorea ett avskräckande exempel. Med kampanjen vill vi helt enkelt visa att säger vi nej till reklam, så säger vi nej till en massa andra saker också.

Sveriges Annonsörer har nyligen låtit Novus genomföra en undersökning som visar att svenskarna generellt är reklamtrötta. Med kampanjen vill Sveriges Annonsörer därför även vända sig till annonsörer och reklambranschen med ett tydligt budskap att utveckla reklam som är angelägen för konsumenten.

─ Vi tror inte att svaret på reklamtröttheten är att begränsa reklamen, med allt vad det skulle innebära. Jag tror det är få som vill gå tillbaka till 80-talet då endast avgiftsfinansierad tv och radio var tillåten. Vi vill kunna följa Let’s dance i TV4 och läsa Metro på bussen och tunnelbanan. Det skulle inte vara möjligt utan reklam, säger Anders Ericson.

Kampanjen är framtagen i samarbete med reklambyrån Forsman & Bodenfors och pågår från den 9 juli till den 9 september.

För mer information, kontakta:
Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer:
E-post: anders@annons.se, telefon 08-545 252 32 eller 0708-18 75 99.
Elisabeth Thörnsten, kommunikationschef Sveriges Annonsörer:
E-post: elisabeth@annons.se, telefon: 08-545 252 34 eller 0708-34 66 30.

• trött på reklam?
  • nordkorea

Sveriges Annonsörers medlemmar står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation och marknadschefens bästa vän hjälper vi annonsörerna att arbeta effektivare med reklam, media och deras varumärke. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är världens största annonsörorganisation med över 500 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se.