Internationella konferensen om receptiv ekumenik är på Sigtunastiftelsen 27 - 30 juni.

Ekumenisk konferens i Sigtuna samlar kyrkor från världens alla hörn

27 – 30 juni samlas ett hundratal representanter för kyrkor från världens alla hörn i Sigtuna för att delta i konferensen ”Receptive Ecumenism”. Det är första gången som Sverige står värd för denna internationella konferens och arrangörerna Sveriges kristna råd, Enskilda Högskolan Stockholm och Sigtunastiftelsen ser fram emot att återigen kunna samlas för ekumeniska samtal.

– Den ekumeniska dialogen har alltid haft en given plats på Sigtunastiftelsen. Den mer på reception inriktade dialogen mellan representanter för olika trostraditioner är också helt i samklang med hur vi på Sigtunastiftelsen ser på dialog i allmänhet och ekumenisk dialog i synnerhet. Detta inte minst beroende på arvet från två gestalter i Stiftelsens tidiga historia; Manfred Björkquist och Nathan Söderblom. Vi är därför väldigt glada över att Sigtunastiftelsen blir platsen när denna internationella forskningskonferens kring Receptiv ekumenik arrangeras här i Sverige, säger Alf Linderman, direktor för Sigtunastiftelsen.

– Efter att ha skjutit på konferensen två gånger på grund av pandemin kan vi nu med glädje hälsa hundratalet deltagare från hela världen till konferensen i Sigtuna. Allt sedan vi lärde känna och så småningom började tillämpa den receptiva ekumeniken i arbetsgruppen för missionsteologi 2014 har den fördjupat det ekumeniska samtalet inom Sveriges kristna råd. Vi har lärt av varandra, delat både glädje och frustration i våra egna traditioner och respekten för våra olika perspektiv har fördjupats. Det är med ödmjukhet och förväntningar, men framför allt med stor glädje vi nu välkomnar deltagare från olika delar av världen, som representerar alla de stora kyrkotraditionerna, säger Olle Kristenson tidigare direktor för ekumenisk teologi vid Sveriges kristna råd.

– Receptiv ekumenik är en teologisk strömning som ger ny energi åt den ekumeniska rörelsen idag. Med fokus på det självkritiska lärandet uppmuntrar den receptiva ekumeniken till att se andras traditioner som en källa till förnyelse, vidgad förståelse och problemlösning inom den egna kyrkotraditionen. Under konferensen i Sigtuna kommer deltagarna bygga vidare på det snart 20-åriga arbetet med att utveckla den receptiva ekumeniken. Det innehållsrika programmet lägger grunden för kreativa och fördjupande samtal kring denna nya teologiska strömning inom den internationella ekumeniken, säger Sara Gehlin vid lektor Enskilda Högskolan Stockholm.

Receptiv ekumenik är en ny form för samtal i den ekumeniska rörelsen som vuxit fram vid Centre for Catholic Studies vid Durham University i Storbritannien. Den receptiva ekumeniken syftar till att reflektera över och lära sig av andra kyrkotraditioner än sin egen för att på så sätt fördjupa förståelsen av sin egen tradition. De första akademiska konferenserna kring receptiv ekumenik hölls i England 2006 och 2009. Sedan gick stafettpinnen vidare till USA 2014 och Australien 2017. Tanken var att Sverige skulle stå värd för konferensen redan 2019, men då pandemin hindrade all form av resande fick konferensen flyttas fram. Årets konferens har över hundra deltagare som representerar kyrkor från världens alla hörn: Sydkorea, Nigeria, Indien, Pakistan, USA, Australien, Nya Zeeland, England, Frankrike, Bosnien Hercegovina, Slovakien, Finland, Danmark, Norge med flera.
    Från Sverige medverkar bland annat kardinal Anders Arborelius och biskop Karin Johannesson. Bland internationella medverkande kan namn som Cheryl B Johns nämnas, författare och pastor som engagerat sig starkt i klimatfrågan och kvinnors rättigheter. Andra inbjudna talare är exempelvis Antonia Pizzey doktor vid Australien Catholic University och Paul D Murrayprofessor från Durham University i (UK) som båda lyft frågan om den receptiva ekumenikens betydelse i vår tid.

Öppet för media 27 juni 14.00 – 17.00 Mariakyrkan och Sigtunastiftelsen:
    Media är välkomna att vara med under konferensens första dag mellan 14.00 och 17.00. Konferensen inleds med gudstjänst i Mariakyrkan med medverkan av kardinal Anders Arborelius och biskop Karin Johannesson. Därefter följer en öppningsföreläsning på Sigtunastiftelsen med Sofia Camnerin, generalsekreterare för Sveriges kristna råd.

Program för konferensen (pdf)

För ackreditering vänligen kontakta Sofia af Geijerstam
    sofia.af.geijerstam@sigtunastiftelsen.se 0735 93 55 68