Bild från Sigtunastiftelsen där huvudkonferensen om receptiv ekumenik arrangeras i juni 2022. Digital förkonferens redan 17 juni i år. Foto: Sven-Erik Fjellström

Receptiv ekumenik presenteras på digital konferens 17 juni

Internationella konferensen om receptiv ekumenik som skulle arrangeras i Sigtuna juni 2020 är framflyttad till 27-30 juni 2022.
Men redan den 17 juni i år bjuds intresserade in till en digital förkonferens.
– I väntan på den stora konferensen nästa år blir det nu möjligt att få en inblick i den receptiva ekumeniken och kanske inspiration att delta i den fysiska konferensen nästa år, säger Olle Kristenson på Sveriges kristna råd.

Sveriges kristna råd bjuder tillsammans med Enskilda Högskolan Stockholm, Sigtunastiftelsen och Centre for Catholic Studies vid Durham University in till en öppen och digital förkonferens om receptiv ekumenik den 17 juni.

Den femte internationella konferensen om receptiv ekumenik, som skulle ha ägt rum i Sigtuna i juni 2020, fick skjutas upp på grund av coronapandemin och är istället planerad att genomföras 27–30 juni 2022.
Men nu är alla som är intresserade välkomna till en digital förkonferens redan den 17 juni 2021 klockan 13:00–17:00 med temat ”Heeding the Spirit: New Horizons in Receptive Ecumenism”.

Vi är glada åt det här samarbetet som gör det möjligt att hålla intresset uppe. I väntan på den stora konferensen nästa år blir det nu möjligt att få en inblick i den receptiva ekumeniken och kanske inspiration att delta i den fysiska konferensen nästa år, säger Olle Kristenson på Sveriges kristna råd.

Den digitala förkonferensen kommer att innehålla en kort introduktion till den receptiva ekumeniken samt korta föreläsningar av några av de inbjudna talarna till konferensen 2022. Mathew Chandrankunnel (Indien), Sara Gehlin (Sverige), Cyril Hovorun (Sverige), Paul D. Murray (Storbritannien) är bland de medverkande talarna den 17 juni.

Förkonferensen är både ett självständigt arrangemang för den nyfikne, likaväl en uppvärmning för den kommande konferensen i Sigtuna 2022.

Receptiv ekumenik är en ny form för samtal i den ekumeniska rörelsen som vuxit fram vid Centre for Catholic Studies vid Durham University i Storbritannien. Den vill få kyrkor och kristna att reflektera över vad som går att lära av andra kyrkotraditioner än den egna för att på så sätt fördjupa förståelsen av sin egen tradition.

– Receptiv ekumenik har kommit att kallas ”en ny våg i den ekumeniska rörelsen” och har en viktig bakgrund i den interreligiösa dialogen. Med sitt starka fokus på lärande och självkritik har den receptiva ekumeniken tinat upp frusna dialoger och öppnat upp nya intressanta frågeställningar i den ekumeniska teologin,
säger Sara Gehlin, lektor vid Enskilda Högskolan Stockholm.

För mer info:
Sara Gehlin och Olle Kristenson finns tillgängliga för intervjuer.

Presskontakt:
Wilhelm Blixt, press- och kommunikationsansvarig Sveriges kristna råd