"Socialtjänsten i Landskrona tog inte hotbilden på allvar."

Vi sänder vårt djupaste deltagande till vår medlemsförening Tänk om! i Malmö som idag sörjer en älskad vän.

Den 19-åriga kvinnan som knivmördades i Landskrona i måndags kväll fick stöd av Tänk om! efter att hon rymt hemifrån för ett och ett halvt år sedan. Hon var mitt uppe i en behandling hos den ideella organisationen och deltog i samtal, lägerverksamhet och självhjälpsgrupper. För en månad sedan blev hon vald som suppleant i föreningens styrelse.

Hon såg oss och föreningen som sin nya familj, berättar vice ordförande Isabella för oss på telefon.

Isabella riktar stark kritik mot Socialtjänsten i Landskrona
Jag känner ilska. Det här hade inte behövt hända. Vi försökte få dem att förstå med de tog inte hotbilden och utsattheten på allvar.

Isabella berättar att många av de andra tjejerna som deltar i föreningens stödverksamhet har kommit dit idag för att de är rädda efter det som hänt.

SKR kommer nu att göra det vi kan för att stötta Tänk om! i den krissituation de befinner sig, genom att erbjuda krissamtal, handledning och särskilt ekonomiskt stöd.

Läs även: SKR föreslår förebyggande åtgärder mot hedersvåld
– Vår erfarenhet är att många utlandsfödda föräldrar efterfrågar stöd i föräldrarollen. De gäller såväl nyanlända flyktingar och invandrare, som de som bott länge i Sverige och lever i social och ekonomisk utsatthet, säger Olga Persson.
SKR föreslår ett föräldraprogram med fokus på barns rättigheter, hur barn upplever våld och konflikter i familjen, samt uppfostran som inte bygger på makt och kontroll.