Alla borde vara feminister - Chi­mamanda Ngozi Adichies nya bok ges som gåva till alla Sveriges gymnasieskolor!

Pressmeddelande   •  Dec 01, 2015 07:56 CET

Idag utkommer den nigerianska författaren Chi­mamanda Ngozi Adichies nya bok Alla borde vara feminister. Boken är hennes personliga upprop för en feminism som angår oss alla. Texten är från början ett TED-talk som setts av över två miljoner människor på Youtube, och som samplats av Beyon­cé i låten »***Flawless«.

Boken ges som en gåva till landets alla elever i gymnasiets årskurs 2. Bakom gåvan står Sveriges Kvinnolobby och Albert Bonniers förlag i samarbete med FN-förbundet, TCO, LO, Teskedsor­den, Gertrud Åström och Unizon.

– Det här är boken jag velat att alla killar i min klass skulle ha läst när jag var 16 år. Därför känns det så viktigt att vi bidrar till det här projektet. Det är en gåva till alla elever i årskurs två, men också en gåva till oss själva och till framtida generationer, säger Clara Berglund, ordförande för Sveriges Kvinnolobby.

Alla borde vara feminister lanseras idag kl. 11.00 på gymnasieskolan Norra Real i Stockholm. Chima­manda Ngozi Adichie, som är en engagerad röst för jämställdhet och feminism, har skickat en särskild hälsning till Sveriges gymnasielever. Bloggaren HannaPee och artisten Alina Devecerski deltar i högläsning tillsammans med Karl-Petter Thorwalds­son, ordförande LO, Eva Nordmark, ordförande TCO och övriga representanter för de organisationer och personer som gjort projektet möjligt.

Idag distribueras också boken till landets alla gymnasieskolor, där den når drygt 100 000 elever i årskurs 2.

– Vår förhoppning är att Chimamanda Ngozi Adichies text ska öppna upp för ett samtal om jämställdhet och könsroller som saknar höga trösk­lar och som utgår från de ungas egna erfarenheter, säger Johanna Haegerström, förläggare på Albert Bonniers Förlag.

Organisationerna bakom projektet vill med utskicket uppmuntra lärare att ta upp Alla borde vara feminister i undervisningen. Den 22 januari 2016 skickas en lärarhandledning kopplad till boken ut till landets skolor. Boken finns även som ljudbok, inläst av Katarina Wennstam. Målet är att genom boken ge ungdomar verktyg för att förändra samhället i jämställd riktning.

Stephanie Thögersen, programansvarig, Sveriges Kvinnolobby

stephanie.thogersen@sverigeskvinnolobby.se

Anna Tillgren, PR- och informationsansvarig, Albert Bonniers Förlag

anna.tillgren@bonnierforlagen.se

Läs mer om projektet här.