​Äntligen en nationell primärvårdsreform

Äntligen får befolkningen ett efterlängtat besked om en primärvårdsreform. Läkarförbundet har sedan 2015 haft primärvårdsreform med fast läkare som prioriterad fråga. Vi välkomnar att regeringen lyssnat på Sveriges läkare.

Det är bra med ett nationellt grunduppdrag och ökad kontinuitet genom möjligheten att få en fast läkare och att regeringen och samarbetspartierna kommer att presentera sin primärvårdsreform.

– Förslaget om att ge primärvården ett tydligt grunduppdrag som ska regleras i Hälso- och sjukvårdslagen är mycket bra och är något som vi länge efterlyst, säger Heidi Stensmyren.

Dålig tillgänglighet och bristande kontinuitet är primärvårdens stora problem. Läkarförbundet har länge påpekat nödvändigheten av reformer som säkrar en god kontinuitet mellan patient och läkare, en kontinuitet som för många är livsviktig.

– Det är därför välkommet att regeringen och samarbetspartierna nu vill åtgärda dessa brister. Vi hoppas på skarpa förslag, säger hon.

Regeringen aviserar också att lagrådsremissen kommer att innehålla ett förslag som ger Socialstyrelsen i uppdrag att utforma ett nationellt stöd för att alla som vill ha en egen fast läkare också ska kunna få det.

– Vi räknar med att Socialstyrelsen ges ett tydligt mandat att utforma ett kraftfullt nationellt stöd som gör att större delen av befolkningen kan lista sig hos en egen vald fast läkare med ansvar för ett rimligt antal patienter. Tillräcklig reglering så att regionerna efterlever ett sådant nationellt stöd är viktigt för befolkningen och skulle innebära en reell förändring, säger Heidi Stensmyren.

Läs regeringens pressmeddelande "En mer tillgänglig primärvård"

Läs Centerpartiets pressmeddelande "Fast läkarkontakt och en närmare vård"