”Framtidens vård kräver en fast läkarkontakt”

Ett av de stora problemen inom svensk hälso- och sjukvård är bristen på kontinuitet. Många av dagens problem skulle kunna lösas med en fast läkarkontakt och vårdteam som utgår från patientens behov, skriver Heidi Stensmyren,  ordförande Sveriges läkarförbund, Stefan Jutterdal, ordförande Fysioterapeuterna och Ida Kåhlin, ordförande Sveriges Arbetsterapeuter i en debattartikel i Dagens Samhälle. Klicka in för länk.

I Norge har man framgångsrikt infört en fastläkarreform. Vi behöver ta fram en egen svensk modell som inspireras av de goda delarna i det norska exemplet. Där finns inga ständigt fullsatta akutmottagningar eller till bristningsgränsen överbelagda vårdavdelningar. I vårt grannland listar sig alla medborgare på sin egen läkare. Att snabbt kunna stämma av med läkaren underlättar både för andra professioner och patienten, eftersom man vet vem som är medicinskt ansvarig. Men vi behöver även stärka modellen med multiprofessionella vårdteam som utgår från patientens behov.

Läs mer i debattartikeln i Dagens Samhälle