Åkj på sommarläger med oss! veckans nyhetsbrev

Nyhetsbrev vecka 21

Härligt sommarläger med Makalösa föräldrar

Det finns fortfarande platser kvar på våra läger i Dalarna och Stockholms skärgård. Vi tar emot anmälningar fram tills vi fyllt de lediga platserna.

Läs mer och anmäl dig!

Föräldramedverkan

Makalösa föräldrars generalsekreterare Helene Sigfridsson skriver på debattsajten Newsmill om att kraven från skola och förskola på föräldrars medverkan så här veckorna före sommarlovet, är orimliga. Artikel har skapat en spännande diskussion om vad föräldraskap är och var gränserna går.

Nyheter i korthet

Vanligt att ensamföräldrar saknar buffert

Ängelholm får barnomsorg på obekväm arbetstid

Evanemang nästa vecka

LIVSPUSSEL INPÅ BARA SKINNET

TCO:s jämställdhetspanel inbjuder till klarspråk om kraven på föräldrar som arbetar.

Enligt SCB senaste mätning jobbar föräldrar med barn 9,5 timmar varje dag (obetalt och betalt arbete) veckan runt, måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag och söndag. Han jobbar mest betalt och hon jobbar mest obetalt, men de jobbar sammanlagt lika mycket båda två.

Vi diskuterar frågorna som hör till dramat: Barnomsorgen, övertiden, föräldraförsäkringen, deltiden, RUT och vårdnadsbidrag.

Medverkande: Helene Sigfridsson, Shadé Jalali, Kerstin Olsson, PM Nilsson m fl från TCO:s jämställdhetspanel, Gabriel Romanus, fd socialminister och jämställdhetskämpe (fp), Anita Gradin, fd EU-kommissionär och jämställdhetskämpe (s), Mats Essemyr, utredare TCO som berättar om övertiden samt riksdagspartiernas företrädare, bl a Erik Ullenhag (fp), Ibrahim Baylan (s), Annika Qarlsson (c) och Desirée Pethrus Enström från kd som ska berätta hur de tänker sig jämställdhetspolitiken framöver.

Tid och plats

Onsdagen 2 juni kl. 11–14.00, (vi bjuder på en enklare lunch)

TCO-huset, plan 4, Linnégatan 14, 114 95 Stockholm

Anmäl dig på http://korta.nu/Jamstalldhetsseminarium

SOMLIGA GÅR MED TRASIGA SKOR

Ett av sju barn lever idag i fattigdom. När det gäller barn till ensamstående föräldrar är det så många som en av fyra som växer upp i ett fattigt hem.

Med anledning av detta bjuder Vänsterpartiet i Sundbyberg och ABF Norra Stor-Stockholm in till ett samtal om barnfattig-dom. Riksdagsledamoten Josefin Brink (V) inleder en diskussion om varför barnfattig-domen ökar och vad vi kan göra åt den. Efter det följer ett samtal med representanter från: Rädda Barnen, Makalösa Föräldrar och Föreningen för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar.

Välkommen till det nya biblioteket i Hallonbergen centrum torsdag 3 juni kl 18-21.