Acne och Scalado får prestigefullt exportpris

Årets mottagare av den prestigefyllda utmärkelsen Export Hermes är Acne Studios och Scalado AB. Priset delas ut av HM. Drottningen i samband med Världshandelsdagen på Stockholms Handelskammare.

Export Hermes tilldelas svenska företag som genomfört anmärkningsvärda exportsatsningar och juryns motivering för årets pristagare lyder:

Acne Studios har uppnått en unik position i den internationella jeansvärlden genom att kombinera mode och affärsmässighet.

Scalado har genom innovativ patenterad programvara för bildbehandling och strategiska partnerskap blivit leverantör till flera av världens stora mobiltelefontillverkare

-Vi vill uppmärksamma bra marknadsföring och det är en ära att få premiera exempel på hur genomtänkt marknadsföring kan ge exportframgångar, säger Jan Fager, VD Sveriges Marknadsförbund. Förbundet är medstiftare till Fonden för Exportutveckling som ligger bakom utmärkelsen.

För mer information kontakta Jan Fager, VD Sveriges Marknadsförbund, tel. 070-3923444

Om Export Hermes

Kriterier för utmärkelsen är att företagen ska ha en stabil och växande export till många länder baserad på genomtänkt marknadsföring och med god lönsamhet. Priset delas ut av Fonden för Exportutveckling som stiftats av bl a Svenska Handelskammarförbundet och Sveriges Marknadsförbund. Export Hermes har delats ut sedan 1981 och består av en statyett skapad av skulptören Thomas Qvarsebo och ett handtextat diplom av friluftsmålaren Lennart Forsling. www.exporthermes.org

• affärsnätverk