Föredöme eller fördömd? - det kan vara företagets ödesfråga

Miljö, ansvar och sociala frågor är här för att stanna. Med dagens ökade insyn och krav på öppenhet blir det ännu viktigare för företag att få ordning på sin position i dessa CSR-frågor. Hur skapas och sprids bilden av det "onda" eller "goda" företaget? På seminariet Månadens forskare, arrangerat av Sveriges Marknadsförbund, presenteras hur du framgångsrikt kommunicerar det goda varumärket.

Seminariet tar sin utgångspunkt i boken "Fördömd eller föredöme, om CSR, affärsmedier och anseende". Boken är skriven av Karolina Windell, ekonomie doktor vid Företagsekonomiska institutionen på Uppsala Universitet samt gästforskare på SCORE, Stockholms Universitet. Hon kommer att diskutera mediernas kritiska granskning av företagens moral och etik samt hur företag bemöter nya krav på öppenhet kring CSR-frågor.

Seminariet delas också av Victoria Olausson –  som resonerar kring grönt varumärkesbyggande och hur du för ut ett grönt budskap på ett sätt som bygger trovärdighet och engagemang. Om hur man undviker Greenwash som betyder att lova runt, men hålla tunt. Något som alla vill undvika, men ändå kan råka ut för. Hon går igenom grundläggande metoder för att kommunicera miljö och tittar på många exempel på hur andra har lyckats. Du får tips om effektiva strategier, nytt tänk kring kanalval, vilka budskap som når fram och om hur du arbetar för att nå en miljömedveten målgrupp.

- Hållbarhet är en av jordens megatrender, liksom t ex urbaniseringen, och inte någon tillfällig fluga och ska man vinna några konkurrensfördelar här gäller det att ligga i absolut framkant, säger Victoria Oalusson.

Victoria Olausson är författare till boken "Grön kommunikation" och är en av grundarna till Futerra Sustainability Communications i Sverige. Idag finns byrån även i London och New York. Futerra är världsledande inom området hållbarhetskommunikation med internationella kunder som FN, UNEP, Unilever, L’Oréal, BT och Ben & Jerry’s, BBC, engelska regeringen, engelska miljödepartementet (Defra) och många fler. Bland de svenska kunderna återfinns MQ, Siemens, Lantmännen, Folksam och Världsnaturfonden WWF.

Seminariet är ett led i Sveriges Marknadsförbunds satsning på ny och spännande forskning på området marknadsföring under vinjetten Månadens forskare.

När: fredag 12 november kl 07.30-10.00
Plats: SF Sergel, Stockholm. Salong 4
Pris: Medlemmar i Sveriges Marknadsförbund går fritt. Övriga betalar 695 kr exkl moms.

För ytterligare information kontakta, Jan Fager, vd på Sveriges Marknadsförbund, på 08-21 58 63 eller jan.fager@svemarknad.se och Michael Fuchs på 08-21 58 63 eller michael.fuchs@svemarknad.se

• litteratur
  • hållbarhet csr
  • varumärke