Pressmeddelande -

Sommar i P1 – i år med bland andra Prinsessan Märtha Louise och Mikael Persbrandt

Den 18 juni inleder Prinsessan Märtha Louise av Norge årets ”Sommar i P1”. Under de följande åtta veckorna hör vi bland andra Mikael Persbrandt, Sigrid Rausing och Andreas Johnson sommarprata. Förra årets succé med poddradio är utvecklad med exklusivt bonusmaterial för varje program. Dessutom gör Sveriges Radios nya sms-tjänst att ingen behöver missa sitt favoritprogram. Nu kan vi också kalla dem sommarpratare, de 56 personer som i år ger svenskarna varsitt personligt program, eftersom Svenska Akademien i sin nya upplaga av ordlistan presenterat just sommarpratare som ett av de nya orden. Programmet hade premiär den 29 juni 1959 och det har med åren blivit ett alltmer prestigefyllt uppdrag att vara en av sommarvärdarna. Sällan är kulturpersonligheter, sportprofiler och höga chefer inom svenskt näringsliv med flera så personliga som i ”Sommar i P1”. Genom sommarvärdarna speglas Sverige i världen och världen i Sverige. Vi hör bland andra ståuppkomikern Nisti Stêrk som berättar om hur det är att komma från ett land som inte finns på kartan, artisten och skivbolagsdirektören Ayesha som talar om revolution och Inga-Britt Ahlenius som gör sitt sommarprogram från FN-skrapan i New York. Från film- och teatervärlden hör vi förutom Mikael Persbrandt bland andra Lena Nyman och Alexandra Rapaport. Artist-Sverige representeras av bland andra Andreas Johnson, Charlotte Perelli, Maria Möller och Rikard Wolff. Svenskt näringsliv representeras i år av Christer Ericsson, Greger Hagelin och Sigrid Rausing, förläggare bosatt i London. Årets allra sista program den 13 augusti är en summering av hela sommaren med smakprov ur och kommentarer till säsongens program. ”Sommar i P1” är i år fyllt av nyheter. Förra årets succé med poddradio i år utvecklad med exklusivt bonusmaterial för varje program. Därtill lanseras en ny sms-tjänst som gör det möjligt att få en påminnelse inför de sommarprogram man själv väljer. Dessutom har den digitala kanalen SR Minnen vaskat fram guldkorn ur arkivet och sänder under hela juli ett sommarprogram per dag, med möjlighet att därefter lyssna via webben. Alla de 56 sommarvärdarna finns presenterade på webben, www.sr.se/p1/sommar Pressbilder kommer att kunna hämtas på följande sida – gruppbilden efter cirka 15.00 och porträtt efter cirka 19.00, http://www.sr.se/press/bilder/sommar2006/ Mer information om sms-tjänsten och SR Minnen: www.sr.se/p1/sommarpratare www.sr.se/srminnen För vidare information, vänligen kontakta: Robin Hjelte, pressansvarig 08-784 71 53, 0709-21 80 80, e-post: robin.hjelte@sr.se För intervjuer med sommarvärdarna, vänligen kontakta respektive producent vars namn och telefonnummer finns i presentationen av sommarvärdarna. www.sr.se/p1/sommar

• Massmedia