20 mars är det internationella munhälsodagen

20 mars är det internationella munhälsodagen

Varje år firas den internationella munhälsodagen World Oral Health Day, WOHD, den 20 mars. FDI, World Dental Federation, den internationella tandläkarorganisationen arrangerar den internationella munhälsodagen och många länder (223 st länder 2023) deltar i att sprida information om god munhygienpraxis och visa på vikten av optimal oral hälsa för allmänhälsan.

World Oral Health Day (Internationella Munhälsodagen) instiftades 2008 och arrangeras årligen globalt av tandläkarnas internationella samarbetsorganisation World Dental Federation, FDI. Syftet är att skapa ett gemensamt tillfälle att uppmärksamma betydelsen av oral hälsa globalt, regionalt och nationellt. Läs mer om firandet av den Internationella Munhälsodagen på FDI:s hemsida. I Sverige är det Sveriges Tandläkarförbund som arrangerar den Internationella munhälsodagen.