Årets Odontologiska Riksstämma är den 59:e!

Pressmeddelande -

Pressinbjudan till Odontologisk Riksstämma och Swedental 15-17 november på Nolia

Den Odontologiska Riksstämman är den största, årliga fortbildningsaktiviteten och mötesplatsen för tandvården och den äger rum den 15-17 november. Under tre dagar kommer Swedentals och Riksstämmans besökare att inta Nolia i Umeå för att ta del av det senaste inom forskningen, produktnyheter och nätverka.

Tid och plats: 15-17 november, Umeå, Nolia

Vetenskapliga programmet: I år erbjuds ett omfattande intressant föreläsningsprogram, här presenteras föreläsningar inom sex olika aktuella ämnen:

1. Barntandvård: onsdag 15 november 2023 11:45 - 12:45, Men barnen då? Sviktar grunden för svensk tandhälsa? Representanter från Folktandvården, Socialstyrelsen samt Umeå universitet deltar, bland annat.

2. Miljöfrågor: torsdag 16 november 09:15 - 10:00, Tandborstning fri från plast och dåligt samvete (SPONSRAD av Take Care Sweden – Gumpearl).

3. Forskning: torsdag 16 november 09:15 - 10:15, Munhälsa för hela kroppen, med professor Björn Klinge (känd från TV) presenterar forskningsresultat som visar kopplingen mellan munhälsa och allmänhälsa.

4. Arbetsmiljö: torsdagen 16 november 13:15 - 14:30, Vad är det som egentligen händer på en riktigt bra arbetsplats? Föreläsaren, författare, läkare och psykolog: Clas Malmström.

5. Hälsa: fredag 17 november 10:30 - 11:30, Ätstörningar, autism och ADHD – hur hänger de ihop? Vid seminariet diskuteras olika aspekter vid bemötande av barn och ungdomar med ADHD, autism och ätstörningar i tandvården.

6. Försvar: fredag 17 november 13:45 - 15:00, Är Sveriges beredskap god? Patrik Oksanen, strategisk rådgivare på Centrum för totalförsvar och samhällets säkerhet vid Försvarshögskolan medverkar samt Peter Lundholm Talare, Tandläkare och sakkunnig på Socialstyrelsen. Moderator är Annicka Engblom, expert på förvars- och säkerhetspolitiska frågor.

Unikt med den Odontologiska Riksstämman 2023 är att det är första gången den arrangeras i Umeå. Helt nya forskningsrapporter inom odontologi kommer att presenteras. Läs hela det vetenskapliga programmet här

Pressackreditering

Välkommen att ackreditera dig via denna länk:

Vill du komma i kontakt med föreläsare eller pristagare?

Om du vill ha hjälp med separata intervjuer eller något annat i samband med Riksstämman står vi gärna till tjänst: ring Lea Lobelius, presskontakt för Svenska Tandläkare-Sällskapets Riksstämmenämnd, telefon 076-850 09 19 alternativt: riksstamman@tandlakarforbundet.se

Sveriges Tandläkarförbunds programpunkter

- Onsdag 15 november, 10:45 - 11:45.Politikerdebatt Jämlik tandhälsa, en självklarhet i varje partiprogram men inte lika självklart i verkligheten?” Debatten introduceras med en filmad intervju med socialminister Jakob Forssmed.

- Onsdag 15 november, 13:00 - 14:00, Framtida kompetensförsörjning inom odontologi – ett hot mot den orala hälsan

- Torsdagen 16 november, 14:45 - 15:45 Olämplig behandlare och olämplig arbetsgivare!