SVT Forum: Cyberkrig, Mr Chance och partiledardebatt

SVT Forum återupptar sändningarna efter jul- och nyårsuppehållet måndag den 17 januari. Då lotsar vår politiske reporter Anders Lindqvist tittarna mellan tal och debatter under Folk & Försvars rikskonferens i Sälen. Vi får höra om cyberkrig, systemhotande brott och framtidens försvarsmakt av deltagare som försvarsminister Sten Tolgfors, EU-kommissionär Cecilia Malmström, ÖB Sverker Göranson och Socialdemokraternas försvarspolitiske talesman Urban Ahlin.

Under första sändningsveckan på nya året blir det också partiledardebatt i riksdagen. Det blir starten på ett händelserikt inrikespolitiskt år. Socialdemokraterna ska välja ny partiledare och miljöpartiet nya språkrör. Samtliga partier har dessutom kommunkonferenser och/eller kongresser.

I vår sändning fredagen den 21 januari kommer den tidigare medarbetaren i FN Inga-Britt Ahlenius inte spara på sin kritik av FN:s nuvarande generalsekreterare Ban Ki-Moon. Hon kallar honom för Mr Chance och anser att hans ledarskap leder till att FN försvagas och blir irrelevant.

SVT Forum får ny snabbare teknik som gör det möjligt att i ännu större utsträckning än tidigare direktsända de större politiska händelserna, debatterna och seminarierna.

Välkommen att följa SVT Forum som sänder i Kunskapskanalen och delvis parallellt i SVT 2.

PS. Kunskapskanalen hittar du på följande kanalplatser: Boxer på 99, Comhem på 125, CanalDigital på 55 och Viasat på 12, 53 eller 57. För analogt utbud och övriga leverantörer kontakta din leverantör. DS.

Måndag 2011-01-17
09:30 - 12:30 Folk & Försvars rikskonferens
Seminarier om cyberkrig, EU:s inre säkerhetsstrategi och systemhotande brottslighet. Deltagare: EU-kommissionär Cecilia Malmström, rikspolischef Bengt Svenson, generaldirektör för FOI Jan-Olof Lind, mfl. Programledare: Anders Lindqvist. Inspelat 16/1.

12:30 - 16:00 Folk & Försvars rikskonferens - DIREKT
Seminarier om vårt säkerhetspolitiska läge. Deltagare: Försvarsminister Sten Tolgfors (M), Urban Ahlin (S), ÖB Sverker Göranson, mfl. Programledare: Anders Lindqvist.

Tisdag 2011-01-18

09:30 - 12:30 Folk & Försvars rikskonferens
Seminarium och debatt om den framtida säkerhetspolitiken. Deltagare: Karin Enström (M), Allan Widman (FP), Håkan Juholt (S), Bodil Ceballos (MP), mfl. Programledare: Anders Lindqvist. Inspelat 17/1.

12:30 - 16:00 Folk & Försvars rikskonferens - DIREKT
Försvarspolitiken under mandatperioden 2010-2014 och om FN:s betydelse för säkerheten. Deltagare: Ordförande i Svenska FN-förbundet Aleksander Gabelic, Ida Gabrielsson (V), professor Wilhelm Agrell, mfl. Programledare: Anders Lindqvist.

Onsdag 2011-01-19
09:00 - 12:00 Riksdagen: Partiledardebatt - DIREKT
Partiledarna för riksdagens åtta partier möts i årets första debatt.

12:00 - 14:30 Folk & Försvars rikskonferens
Rapport från Afghanistan av ambassadör Krister Bringéus. Inspelat 18/1.

14:30 - 16:00 SNS Konjunkturrådsrapport 2011
SNS presenterar sin konjunkturrådsrapport för 2011. Finansminister Anders Borg (M) kommenterare rapporten . Övriga deltagare: Professorerna Runar Brännlund, Lars Ljungqvist, Per Strömberg, mfl. Samtalsledare: Niklas Ekdal. Inspelat tidigare samma dag.

Torsdag 2011-01-20
09:30 - 11:00 SNS Konjunkturrådsrapport 2011
SNS presenterar sin konjunkturrådsrapport för 2011. Finansminister Anders Borg (M) kommenterare rapporten. Repris.

11:00 - 14:00 SVT Forum: Politik, samhälle och kunskap

14:00 - 15:00 Riksdagen: Frågestund - DIREKT
Statsråd svarar på riksdagsledamöternas frågor.

15:00 - 16:00 Riksdagen: Debatt och beslut - DIREKT
Riksdagen debatterar bland annat Internationella valutafondens lån, trafiksäkerhet 2011-2020, förebyggande av sjukdomar.

Fredag 2011-01-21
09:30 - 11:00 Mr Chance - FN under Ban Ki-Moon
FN:s tidigare medarbetare Inga-Britt Ahlenius berättar om hur det är att arbeta för FN:s generalsekreterare. Arrangör: Utrikespolitiska Institutet. Inspelat 20/1.

11:00 - 11:30 EU-samtal - del 1
SVT:s Per Malm samtalar med EU-parlamentariker om Europaparlamentets session i Strasbourg.

11:30 - 15:30 Europaparlamentets session i Strasbourg
Ett sammandrag av veckans viktigaste debatter.

15:30 - 16:00 EU-samtal - del 2

• Massmedia