Bra förslag för att hindra handel med hyreskontrakt

Kriminalisera köp av hyresrätt och skärp straffen för de som säljer hyreskontrakt. Det är några av förslagen i den utredning som överlämnades till regeringen idag.

– Åtgärderna är nödvändiga för att få bukt med ett allvarligt samhällsproblem, säger Anders Nordstrand, vd för SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag.

Utredningen ”Åtgärder mot handel med hyreskontrakt” föreslår att:

• Köp av hyresrätt kriminaliseras.
  • Straffen för de som säljer hyreskontrakt skärps.
  • Otillåten uthyrning i andrahand i vinningssyfte kriminaliseras.

– Utredningens förslag stärker tryggheten, begränsar brottsligheten och underlättar för fler att få ett förstahandskontrakt, säger Anders Nordstrand.

Missbruk av bytesrätten är tyvärr något som flera av bransch- och intresseorganisationen SABOs medlemsföretag känner igen och utredningen föreslår nu att det i hyreslagen blir tydligare att det bara är möjligt att byta mellan hyreslägenheter och att hyresgästen måste ha bott minst ett år i lägenheten för att få byta den. Hyresgästen ska inte heller få tillstånd att byta bostaden om fastighetsägaren misstänker att en ersättning är inblandad i bytet. Utredningen föreslår också att personer som betalat för eller sålt en hyreslägenhet ska förlora rätten att bo kvar.

– Detta kan drabba personer som redan är i en svår situation, men det är viktigt att samhället avskräcker från att missbruka hyresrätten. Svarthandel och mygel gör att de som står i kö för en hyresrätt inte kommer in på bostadsmarknaden och dessa personer måste vi också värna om, säger Anders Nordstrand.

Bifogas:

Foto Anders Nordstrand, vd för SABO

Helena Henriksson, jurist på SABO och expert i utredningen: 08-406 55 14 (kopplas till mobil)

Charlotta Lundström, pressansvarig SABO: 070-721 20 11

Cirka 300 allmännyttiga kommunala bostadsföretag i Sverige är medlemmar i SABO (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag). Tillsammans äger och förvaltar medlemmarna cirka 802 000 bostäder. De är viktiga aktörer på den svenska bostads- och arbetsmarknaden, både lokalt och nationellt.

• Brott, juridik, rättsfrågor

• svarthandel