The Economist samsas med it-jättarna när tidskriftsbranschen träffas

Hur bygger The Economist sitt varumärke, vad är receptet på framgång för digitala läsarintäkter och hur ska tidskriftsbranschen förhålla sig till it-jättar som Google och Facebook? Det är några av frågorna som besvaras under årets upplaga av Tidskriftsdagen. Nu släpps hela programmet.

Nu samlar vi tidskriftsbranschen igen. Internationella talare, konkreta case och ett värdeskapande innehåll blir ingredienserna på Tidskriftsdagen 2017.

ÅRETS PROGRAM

Nedan kan du läsa om några av höjdpunkterna ur årets program.
Hela programmet hittar du här.

Keynote: Så bygger The Economist sitt varumärke
Hur gör The Economist för att bygga och bibehålla ett av världens starkaste tidskriftsvarumärken? Marina Haydn, Executive Vice President, Circulation and Retail Marketing på The Economist har svaret. På Tidskriftsdagen berättar hon om vad det krävs för att behålla kontrollen över varumärket i en flora av kanaler och med en mängd publiceringar samtidigt.

2 x case: Det våras för digitala läsarintäkter
Först sågs det som räddningen för mediebranschen, sedan ställdes betalväggen in i förrådet. Nu är den tillbaka, större – men också mer flexibel än någonsin. Dagspressen har visat vägen, är det tidskrifternas tur nu? Anna Åberg Hellsén, chef för DN.se och den digitala produktutvecklingen på DN och DI, berättar hur Dagens Nyheter fått 100 000 personer att bli digitala prenumeranter. ATL:s publisher och ansvarig utgivare Annika R Hermanrud berättar om LRF Medias och tidningens satsning på att ta betalt för sitt innehåll på nätet.

Case: Så granskade Breakit gigekonomin
Erik Wisterberg från Breakit berättar om wallraff-granskningen av Foodora och Uber Eats och hur live-publicering direkt från cykelstyret gav nationellt genomslag.

Panel: Hur hanterar vi relationen med it-jättarna?
Google, Facebook och andra stora it-företag erbjuder tjänster som många tidskrifter och publicister använder sig av dagligen och i många fall är beroende av i sin verksamhet. Samtidigt konkurrerar vi om annonspengar, målgruppsdata och distributionskanaler. Hur ska de olika aktörerna förhålla sig till varandra, vilka möjligheter ser vi framåt och hur svarar vi på utmaningarna? Representanter från Google och Facebook medverkar i en paneldiskussion tillsammans med förlagschefer från den svenska tidskriftsbranschen.

I panelen:

• Stina Abenius, publicistisk direktör Aller media
  • Lars Dahmén, vd Bonnier Magazines & brands
  • John Severinson, media partnerships på Facebook och Instagram
  • Farshad Shadloo, head of communications and public affairs på Google och YouTube

Case: ”Sana” på omslaget skapade rubriker
Norska Costumes chefredaktör Kine B. Hartz om omslaget som gjorde avtryck.

Panel: Representation i media
Mångfaldstänkande bortom klyschorna. Hur gör vi för att nå och möta alla läsare?

Fördomspodden live på scenen
Vilken tidning snapchattar sina måndagsmöten? Och stämmer det att en viss livsstilstidning har ett taxikonto som överstiger annonsbudgeten för webben? På en redaktion väljer man lunchställe utifrån en algoritm. På en annan hänger Petter Stordalens porträtt mitt på redaktionsgolvet. Eller? Våra fördomar avslöjar oss. Emil Persson från Cafés succépodd Fördomspodden konfronterar ett antal kända tidskrifter med fördomar, live på scenen.

Irena Posar och Helle Klein leder Tidskriftsdagen
Programledare för Tidskriftsdagen är Helle Klein (vd och chefredaktör, Dagens Arbete) och Irena Pozar (chefredaktör Veckorevyn.com och social media manager på Bonnier Magazines & Brands).

Thomas Mattsson och Jan Helin leder Tidskriftsgalan
Tidskriftsdagen övergår i kväll och Tidskriftsgalan med utdelning av Tidskriftspriset i 12 kategorier. Som tidigare meddelats leds galan av den återuppståndna duon Mattsson och Helin.

Besök sverigestidskrifter.se för mer information.

Kontakt:
Fredrik Wass