Svevia säljer transportverksamheten i AB Bröderna Hall

Pressmeddelande   •   Mar 25, 2019 09:00 CET

Svevia satsar på att expandera på beläggningsmarknaden i Skåne och säljer nu transportverksamheten i det tidigare förvärvade bolaget AB Bröderna Hall. Foto: Fredrik Schlyter

Svevia har träffat ett avtal med Norrvidinge om att avyttra hela transportverksamheten i det tidigare förvärvade skånebolaget AB Bröderna Hall. Affären omfattar asfalt-, tipp- och rotorbilar, totalt 30 stycken. I samband med övertagandet, som sker den 1 april 2019, övergår samtlig berörd personal till Norrvidinge.

– Svevia ska vara bäst på att bygga och sköta om vägar. Att vi nu säljer transportverksamheten i vårt tidigare förvärvade bolag AB Bröderna Hall till Norrvidinge är helt i linje med vår strategiska inriktning. Det här är också en viktig del i vår satsning på den skånska marknaden då det på sikt skapar goda förutsättningar för oss att skapa konkurrenskraft och därmed lyckas på denna marknad, säger Tomas Johansson, chef division Beläggning, Svevia.

Den 27 december förvärvade Svevia det skånska företaget AB Bröderna Hall omfattande en täkt- och transportverksamhet.

– Marknadsutsikterna för ballast i södra Sverige bedömer vi som mycket goda och Svevias strategi är att expandera vår beläggningsaffär i regionen. I satsningen ingår även att etablera ett eget asfaltverk i Hurva utanför Malmö, avslutar Tomas Johansson.

Tomas Johansson, chef division Beläggning, Svevia, +46 72 4 517 604.

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 1900 medarbetare finns på drygt 100 platser i Sverige och Norge och vi omsätter 8,3 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.