Svevia växer i Skåne - köper AB Bröderna Hall

Pressmeddelande   •   Jan 08, 2019 10:27 CET

Köpet av AB Bröderna Hall omfattar täkter i Skåne liksom en transportverksamhet. Foto: Fredrik Schlyter

Svevia expanderar sin ballastverksamhet i Skåne och förvärvar AB Bröderna Hall. Köpet omfattar täkter i Skåne liksom en transportverksamhet. Övertagandet skedde den 27 december, 2018.

– Vi är mycket nöjda med förvärvet av AB Bröderna Hall. Att etablera oss i Skåne har länge stått på vår önskelista och ligger således helt i linje med såväl division Beläggnings strategi som i den övergripande för Svevia. Marknadsutsikterna för ballast i södra Sverige och specifikt Skåne är mycket goda, speciellt då det gäller bergmaterial. På sikt kommer detta att skapa goda förutsättningar för oss att skapa konkurrenskraft och lyckas på den Skånska marknaden, säger Tomas Johansson, chef division Beläggning, Svevia.

AB Bröderna Hall har 33 anställda vilka samtliga kommer att fortsätta att arbeta i verksamheten.

– I vår satsning på den skånska marknaden ligger även att etablera ett eget asfaltverk. I och med detta och förvärvet har vi kontroll över hela Svevias värdekedja då vi kan förse verket med eget material. Det nya asfaltverket kommer att placeras i Hurva, utanför Malmö, med planen att tas i drift till beläggningssäsongen 2019, avslutar Tomas Johansson.

Tomas Johansson, chef division Beläggning, Svevia, +46 72 4517604.

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.