Hans Blix vill höra veteranernas historia

När Hans Blix talar på veteranernas världskonferens i Stockholm i maj vill han hjälpa till att sprida veteranernas historier. ”Allmänheten vet ofta inte vilka erfarenheter veteranerna har, och de borde lyssna mer på veteranerna” säger Hans Blix.

Hans Blix, tidigare chef för internationella atomenergiorganet IAEA, är en av talarna på World Veterans Federations världskonferens Peace and Security Summit som äger rum i Stockholm i slutet av maj. Nu uttalar han sig själv om varför han valt att vara med och bidra till konferensen.

–  Veteranerna är fredsbevarare och de har personliga erfarenheter av hur det är ute på fältet, och det tror jag inte att allmänheten är så medveten om. Veteranerna har en historia att berätta, säger Hans Blix.

En undersökning visade nyligen att en tredjedel av de svenska veteranerna har huvudsakligen bemötts med oförståelse eller brist på respekt efter sin utlandstjänst. Var tionde har blivit ifrågasatta för sin fredstjänst och många har fått utstå skällsord som ”barnamördadre” eller ”USAs hejdukar”.

– Jag vill gärna poängtera nyttan med fredsbevarande insatser och veteranerna som utför dem. Det är en grupp som borde bli mer erkända i världen, säger Hans Blix.

Se Hans Blix introduktion till Peace and Security Summit >>

För mer information, vänligen kontakta
Anders Ramnerup, generalsekreterare, Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna (SVF),
telefon 070-879 90 87, e-post anders.ramnerup@fredsbaskrarna.se.
www.sverigesveteranforbund.se

Om Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna och Peace & Security Summit 2013

Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrana, SVF, är Sveriges företrädare i World Veterans Federation, WVF, som representerar ca 42 miljoner veteraner över hela världen. SVF har fått förfrågan från WVF att i maj 2013 anordna ”Peace & Security Summit 2013”. Konferensen arrangeras med stöd från bland andra Försvarsmakten, Rikspolisstyrelsen och Folke Bernadotte Akademien.

Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna finns till för alla svenska veteraner. En veteran är en person som internationellt deltagit i fredsfrämjande eller humanitära insatser. Det kan vara en brandman som hjälpt till vid en jordbävningskatastrof, en polis som arbetat utomlands för Rikspolisstyrelsen eller en soldat som gjort FN-tjänst. Den gemensamma nämnaren är att de har ställt upp när världssamfundet kallat till insatser för fred i världen.

Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarnas höge beskyddare är H.K.H. Prins Carl Philip.

Vad: Peace & Security Summit, veteranrörelsens världskonferens.
När:
28-31 maj 2013.
Var:
Stockholm.
Mer info:
www.pss13.se

Glöm inte bort att anmäla dig till Pressträffen den 27 maj på Clarion Hotel Stockholm.

• svf
  • wvf
  • world veterans federation
  • prins carl philip