Bok om designforskning bryter ny mark

Bok om designforskning bryter ny mark

För att synliggöra ämnet designforskning har SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign i samarbete med Raster förlag, gett ut boken ”Under ytan – en antologi om designforskning” med 23 nyskrivna texter av verksamma designforskare. – Designområdet expanderar och det finns ett otroligt behov av kunskap både från utbildningar, praktiker och näringsliv, säger Sara Ilstedt Hjelm, forsknings- och utbildningsansvarig på SVID. Men tyvärr har designforskningen svårt att få genomslag. Man känner helt enkelt inte till att den finns. Boken vill synliggöra svensk designforskning, med ambitionen att gå ”under ytan” på de till synes självklara tingen. Att ställa fler frågor, att prova fler sätt, att undersöka fler möjligheter och sedan göra den kunskapen tillgänglig för andra. Forskning intressant för många – Den här boken visar upp den bredd som finns inom designforskningen, säger Sara Ilstedt Hjelm. Här finns bidrag från interaktionsdesigner, industridesigner, filosofer, ekonomer och ingenjörer. Boken vänder sig till alla som är intresserade av att veta mer om forskning inom design, till exempel studenter och lärare på designskolor, verksamma designer och forskare från olika fält. Boken är uppdelad i sju avsnitt med tre till fyra texter. Till varje avsnitt ges en kort introduktion. Medverkande författare: Begrepp Erik Stolterman, Peter Ullmark, Ylva Gislen, Åsa Harvard Människa Pelle Ehn, Bosse Westerlund, Per-Anders Hillgren Samhälle Maria Nyström, Bo Dahlbom, Sara Ilstedt Hjelm Interaktion Jonas Löwgren, Johan Redström, Jin Moen Konst Torsten Weimark, Kerstin Wickman, Otto von Busch, Innovation Håkan Edeholt, Carl Michael Johannisson, Jan Gunnar Persson, Daniel Fällman, Annica Nordengren Marknad Karin M Ekström, Ulla Johansson, Lisbeth Svengren Boken kommer att finnas till försäljning i bokhandlar och internetbokhandlar, som till exempel raster.se och svid.se. Behovet av forskningsinsatser ökar För att höja kunskapen om design och dess effekt ökar behovet av forskningsinsatser inom designområdet. Flera av bokens författare utgår från Christoffer Fraylings tre begrepp om designforskning: 1. Forskning om design – andra som forskar om designens betydelse för utvecklingen av affären, ekonomin, samhället etc. 2. Forskning genom design – designer som använder designprocessen i forskningsprojekt. 3. Forskning för design – processförbättring, metodutveckling och fallstudier. Källa: Christoffer Frayling, Research in Art and Design. Royal College of Art, London, UK 1993