Dykdräkt vinner Stora Designpriset 2010

Waterproof International AB i Göteborg tilldelas 2010 års Stora Designpris för sin egenutvecklade "Dykdräkt W1”. Utöver ära belönas det vinnande bidraget med en kvarts miljon kronor.

Juryns motivering lyder:
Med en fot i vattnet och en på kontoret har Waterproof lyckats skapa branschens ”top-of-the-line-produkt”. Nyckelorden har varit organisk, teknik, flytande linjer och ytstruktur. Inspirationen har hämtats från sport-, bil- och skobranschen. Resultatet är ett fantastiskt hantverk som får både dykproffs och landkrabbor att ta ett extra djupt andetag.

Juryn har bestått av följande personer:
Morten Bergström, creative director, Zenit Design Group
Robin Edman, SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign
Michael Henriksson, SonyEricsson Mobile Communications AB
Erika Lagerbielke, Svensk Form
Henrik Otto, Electrolux AB
Anders Rune, Teknikföretagen

Kontaktinfo vinnare:
www.waterproof.eu, 031-336 82 70

Detta är Stora Designpriset
Stora Designpriset uppmärksammar och belönar extraordinära affärsframgångar som uppnåtts genom konsekvent designarbete. Priset tilldelas svenska företag och deras designleverantörer. Priset delas ut en gång per år av Teknikföretagen i samverkan med SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign och Svensk Form. Mer info på www.storadesignpriset.se