Nomineringarna till årets SVID Design Open klara

Nu har tävlingens jury, ledd av Michael Treschow, nominerat ett urval av alla bidrag till SVID Design Open – Sveriges största designtävling för studenter. 1200 studenter från landets högskolor och gymnasier har under hösten tävlat inom temat ”Energi i vardagen”.

Studenterna fick den kluriga uppgiften att välja ett rum i en bostadsmiljö och komma på lösningar som gör vår användning av energi i rummet så liten som möjligt. 70 bidrag kom in, 12 nomineras och slutligen utses en vinnare i varje tävlingsklass. Prisutdelningen sker på Energimyndighetens stora nordiska konferens "Energiutblick" i Göteborg den 16-17 mars 2011.

Tävlingen ger unga designstuderande och blivande entreprenörer chansen att använda sin kreativitet och sitt nytänkande för att ta fram innovationer som ska påverka vårt energibeteende.
– Det är oerhört spännande och stimulerande att se ungdomarna både på gymnasiet och högskolan visa sin kreativitet genom designuppgiften, säger Michael Treschow, juryns ordförande.

Nominerade i kategorin HÖGSKOLOR och UNIVERSITET:

• Chalmers Tekniska högskola, Göteborg; Industrial Design Engineering åk 4-5
  • Designhögskolan, Umeå; Industridesignprogrammet BA2
  • Högskolan i Skövde; Designingenjörsprogrammet
  • Luleå Tekniska universitet, Luleå; Teknisk design åk 4
  • Mittuniversitetet, Sundsvall; Teknisk design åk 4
  • Mälardalens högskola, Eskilstuna; innovation och produktdesign åk 3-5

Nominerade i kategorin GYMNASIER:

• Bergslagsskolan, Karlskoga; Teknik åk 3
  • Grafiskt utbildningscenter, Uppsala; Design åk 3
  • Polhemsgymnasiet, Göteborg; Teknik/Industriell design åk 2
  • Polhemsskolan, Gävle; Teknikprogrammet, designinriktningen åk 2
  • Polhemsskolan, Lund; Teknikprogrammet åk 2
  • Westerlundska Gymnasiet, Enköping; Industriell design B

Alla nomineringar presenteras på www.designopen.se och vinnarna publiceras efter prisutdelningen.

Jurygruppen består av Michael Treschow, Gunilla von Platen (vd Xzakt), Salvatore Grimaldi (vd Grimaldi Industries), Lars Dafnäs (designchef IKEA), Robin Edman (vd SVID), Thomas Eriksson (grundare Stockholm Design Lab), Mats Magnusson (PIEp), Thomas Kollfeldt (Vattenfall), Mats Rönne (marknadschef Skanska Nya Hem), Bengt Sandström (vd Design i Västernorrland, grundare av Design Open), Pernilla Dahlman (projektledare SVID Design Open).

SVID Design Open samarbetar med Energimyndigheten, Skanska, Vattenfall, IKEA, Fagerhult, Chalmers, Mittuniversitetet, PIEp, KTH, Länsstyrelsen i Stockholms län, No Picnic, Dacat, Brann, Tidningen Entreprenör, Screenbolaget och Vitamin Well.

Frågor om SVID Design Open
Pernilla Dahlman, projektledare, 08-406 84 47, pernilla.dahlman@svid.se