Ny undersökning: Svenska företag växer med hjälp av design

Företag som ökat investeringarna i design växer snabbare. Det visar en ny undersökning utförd på uppdrag av SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign, Teknikföretagen och Svensk Teknik och Design.

Undersökningen visar att exporten ökar mer för företag som arbetar aktivt med design. Och att innovationsförmågan är fem gånger större i företag som arbetar med design.

- Det är en positiv utveckling vi ser nu, företag som arbetar strategiskt med design är mer innovativa, exporterar mer och satsar ännu mer på design, säger Robin Edman, VD SVID.

Företag med 20 eller fler anställda har svarat på frågor om hur de arbetar med design i produktutveckling och kommunikation. Undersökningen har utförts av QNB Analys och Kommunikation som även genomförde motsvarande undersökning 2004, vilket möjliggör jämförelser över tid. Exempelvis visar undersökningen att omfattningen av investeringar i design ökat totalt sett.

Undersökningen i sin helhet finns på www.svid.se där du även kan beställa broschyren Design för bättre affärer som baseras på undersökningen.

För mer information om undersökningen, kontakta:

Claes Frössén, ansvarig för branschrådgivning och specialprojekt på SVID, tel 08-406 84 45 eller e-post claes.frossen@svid.se

Karin Stener, kommunikationsansvarig SVID, tel 08-406 84 46 eller e-post karin.stener@svid.se